|
Az ír tánc története
+Ír táncstílusok
Az ír tánc története
Az ír tánc korai története a népesség állandó vándorlása, az emigrációk és a folyamatos elnyomás során alakult ki. Csak bizonytalan emlékek vannak az ír tánc korai történetéből, de bizonyítékok vannak arra, hogy az első „táncosok” a druidák voltak, akik vallásos rituálék alkalmával a tölgyfának és a napnak tisztelegtek mozdulataikkal. Mikor a kelták több mint kétezer évvel ezelőtt Közép-Európából Írországba érkeztek, magukkal hozták saját néptáncukat. Az írek a kereszténység felvétele után is megőrizték hagyományaikat táncukban és zenéjükben. Az anglo-normann hódítás a 12. században normann hagyományokat és kultúrát hozott Írországba. Például 'Carol'-t, amely egy népszerű normann tánc volt. A források három fő táncstílust említenek a 16. században: az ír 'Hey' (Irish Hey), a hosszú tánc (Rinnce Fada) és a 'Trenchmore'. A legelső említés a táncról Sir Henry Sydney 1569-ben, I. Erzsébet királynőhöz írt levelében található: 'Nagyon gyönyörű, szépen öltözött, elso osztályú táncosok' - írta Sydney rajongóan a Galway-i ír 'jig'-et táncoló lányokról. Sydney elment, hogy lejegyezze a táncformációt, megfigyelte a két egyenes sorban táncoló táncosokat. Ez a formáció a hosszú táncra emlékeztet, annak korai változata. A 16. század közepén az újonnan épített kastélyok óriási termeiben adták elő a táncokat, amelyek közül sokat átvettek az angol hódítók, és magukkal vitték Erzsébet királynő udvarába. Ezek egyike volt a 'Trenchmore', egy régi ír paraszttánc. Ebben az időben a másik népszeru tánc a 'Hey' volt, ahol a női táncosok partnereik között kígyóztak. Ez a mai 'Reel' elődje. Az ír táncot dudán és hárfán játszott zenével kisérték. Az angol-ír arisztokrácia házaiban a zenész a cselédekkel együtt gyakran bekapcsolódott némelyik táncba. A 18. században Írországban megjelent a táncmester (dancing master). Vándorló tánctanár volt, aki faluról falura járt a megyében, és táncolni tanította a parasztokat. A táncmesterek rikító jelenségek voltak fényes ruhákban. Fiatal növendékeik közül sokan nem tudták megjegyezni, melyik a jobb és bal lábuk, hogy megoldják a problemát, a táncmester az egyik lábukra szalmát, a másikra szénát kötött, és úgy irányította oket, hogy 'emeld a szalma lábad' vagy 'emeld a széna lábad'.
Ír táncstílusok Az írtáncstílusokat a tánchoz használt cípő szerint különböztetik meg.
'Soft Shoe'-ban táncolt táncok A női 'soft shoe'-t másképpen 'ghillies'-nek is nevezik. Ezek a balettcipőhöz hasonlóak, a tetejükön cikkcakkban kötik a cipofuzot. A férfiak 'soft shoe'-ját még 'reel shoe'-ként is emlegetik, ezek a 'hard shoe'-hoz hasonlóak, azzal a különbséggel hogy ezeknek csak a sarka kopog. Soft Shoe-ban táncolt táncok: Reel (gyors és energikus tánc, teli ugrásokkal, ez az első tánc, amit a kezdő ír táncosok megtanulnak), Light Jig Singel Jig (a tánc során a zene a reel-hez hasonló, 6/8-os ütemben táncolják), és a Slip Jig. A Slip Jig talán a legexkluzívabb az ír táncok között. Csak nők táncolják, egyedülállóan csak az ír zenére jellemzo 9/8-os ütemben. Eredetileg azért találták ki, hogy az ír hölgyek újra táncolni kezdjenek, amikor főleg férfiak táncolták csak az ír táncokat. A lányok egyik kezüket a derekukon, másikat szorosan maguk mellett tartva táncolják.
'Hard shoe'-ban táncolt táncok A 'hard shoe'-t másnéven 'jig shoe'-nak is nevezik. Ennél a fajtánál nincs külön női és férfi. A cipő különlegessége a megemelt sarkán, a talpán és az orrán elhelyezett üveggyapot betét, ami a kopogó hangot adja. Treble Jig (ez az első 'hard shoe'-tánc amit az ír táncosok megtanulnak. Lehet gyorsabb vagy lassabb tempoban tancolni), Hornpipe (a Treble Jig-nél nehezebb, 2/4-es vagy 4/4-es ütemben táncolt 'hardshoe-dance'), Treble Reel (Ez egy reel zenére, hardshoe-ban táncolt tánc, amelyet csak az USA egyes részeiben tanítanak) Set Dance (32 különböző, hagyományos dallamra járt tánc.)
Forrás: http://www.celtic.hu/ireland/irishdance.phtml, http://www.lordofthedance.com/us/index.php, http://www.spiritofthedance.com/flash.html, http://www.riverdance.com/
| |