tibi csokoládé
1. A vállalat bemutatása
1.1. Bonbonetti Choco Kft története
Magyarország legnagyobb csokoládégyára 1868-ban jött létre Pesten. Sikereinek titka abban rejlett, hogy széles fogyasztói rétegek számára kezdett olcsóbb termékeket gyártani olyan szakmai gondossággal, amely rövid időn belül elismertté tette a vásárlók körében.
Lépést tartott a versenytársakkal, folyamatosan korszerűsített. 1928-ban részvénytársasággá alakult át. 1941-ben felhúzták az ország ismét csak legnagyobb - Európa egyik legmodernebb - csokoládégyárát a budapesti Vágóhíd utcában, ahol jelenleg is megtalálható a cég.
A cég európai színvonalú kereskedelmi kultúrát képviselt nemcsak vonzó termékeivel, hanem boltjaival is. Különös gonddal tervezett fióküzletei megtalálhatóak voltak minden magyarországi nagyvárosban, sőt Párizsban és Bécsben is. A csomagolást is jeles iparművészekkel (Lukáts Kató, Jeges Ernő, Szirmai Ilona) terveztették, s dobozaik messze földön híressé váltak. A 30-as években a cég széles körű reklámtevékenységet folytatott. A csokoládék, a bonbonok és a cukorkák egyaránt kelendőkké váltak, s a cégnek olyan népszerű márkái voltak, mint például a tibi csokoládé, a Frutti karamella, a Zizi drazsé, a Ropp ostyaszelet, a Bronhy, a Gripp cukorkák vagy az E kakaó a pöttyös dobozban. Különleges, a világon egyedülálló termékük volt az 1934-től gyártott, úgynevezett "porcelánozott" csokoládéfigura.
A gyárat 1948-ban államosították, s beolvasztották a Magyar Édesipari Vállalatba. A dinamikusan fejlődő üzem később felvette a Budapest Csokoládégyár nevet. Több tulajdonosváltás után aztán 2004-ben megvásárolta a nagykanizsai Bonbonetti Kft-t is, ezáltal ostyákkal bővítve ki portfolióját. Ma a Bonbonetti Csoport 2 gyártó cégből áll: a budapesti székhelyű Bonbonetti Choco Kft-ből és a nagykanizsai Choco Bonita Kft-ből.
A cég jelenleg három nagy márkával rendelkezik. Legjelentősebb márkája a tibi, mely ma már nem csak egy táblás csokoládé, hanem megtalálható a drazsék, a csokoládé figurák és a szaloncukrok között is.
Szintén nagy hagyományokkal rendelkezik a Cherry Queen konyakmeggy, amely piacvezető az alkoholos desszertek között. A cég névadója, a Bonbonetti termékcsalád különleges csavart ostyákból és pralinékból áll, mely 2008-as megújítása óta egyre nagyobb népszerűségnek örvend.
Ahhoz, hogy az állandóan változó édességpiacon a cégcsoport állni tudja a versenyt, a termékeknek szükségük van a folyamatos innovációra. Éppen ezért igyekszik a vállalat a régi, jól ismert termékek mellett megújuló, az új fogyasztói igényeknek megfelelő termékválasztékot biztosítani.
A hazai piac mellett nagyon fontos a Bonbonetti Csoport számára az export is, ahová az itthon is kapható márkák mellett kifejezetten a külpiacokra szánt termékeket is szállít a különböző országok egyedi igényeinek megfelelően. A közel negyven célország közül a legnagyobb partnerek Csehország, Szlovákia, Lengyelország, továbbá Belgium és Hollandia.
A vállalat fő értékei a minőség, innováció, stabilitás, szakértelem és a megbízhatóság.
1.2. tibi csokoládé
Idén 70 éves a tibi csoki, amely a hagyományosan magyar csokinak mondott termékek közül az egyetlen, máig valóban Magyarországon, a Bonbonetti budapesti Vágóhíd utcai gyárában készülő csokoládé. Az édességrajongók először 1941-ben vehették le a boltok polcairól a máig jól ismert és kedvelt tibi csokit, amely nevét a gyáralapító unokájáról kapta.
Az elsősorban gyerekeknek szánt, bordázott mintájú csokoládét 2,5 -és 5 dkg-os kiszerelésben lehetett kapni. A széleskörű reklámtevékenységnek köszönhetően mind országszerte, mind külföldön a felnőttek körében is egyre népszerűbbé váló márka eredeti reklámszlogenjét hamarosan módosítani kellett "tibi nem csak a gyerekek kedvence" szövegre. Az államosítás után a tibi egyike volt azon kevés terméknek, amely a mai napig megmaradt a Bonbonetti Kft. kínálatában.
1.3. tibi csoki termékei
Táblás csokoládék
Egészmogyorós tej
Egészmogyorós ét
Puffasztott rizses
tibi Kid körtés
tibi Kid tejkrémes-crispys
tibi Kid málna-joghurtos
Tejcsokis
Tejkrémes kid
Ostyás-mogyorókrémes
Mogyorókrémes
Epres-joghurtos
Feketeribizlis
Étcsokis
Epres
Ananászos
Kakaóbab töretes
Marcipános ét
Trüffelkrémes tejcsokoládé
Szezonális termékek
Dunakavicsos tejcsokoládé
tibi citromos
tibi meggyes
tibi prémium (tábla csokoládék)
70% kakaótartalmú étcsokoládé
Málnadarabos étcsokoládé (49% kakaótartalom)
Sárgabarack darabos étcsokoládé (49% kakaótartalom)
Szeletek
Trüffeles
Marcipános
Karamellás
tibi Kid banános-crispys
tibi Kid málna-joghurtos
Drazsék
Alma-citrom-meggy ízű étcsokoládés zselé drazsé
Tejcsokoládés mazsola drazsé
Tejcsokoládés marcipándrazsé
Étcsokoládés földimogyorós drazsé
2. Értékesítési technikák
2.1. Elosztási csatornákhoz való hozzáférés
A tibi csoki eladott mennyiségét azzal lehetne a legegyszerűbben növelni, ha több helyen lehetne kapni. Vagyis a vállalatnak gondolkoznia kellene az értékesítési csatornák szélesítésén. Nagyon sokféle terméket kínál a Bombonetti tibi márkanév alatt, de ezeknek csak töredékét lehet kapni a kis üzletekben és a szupermarketekben.
Néhány soproni kiskereskedelmi egységben megvizsgáltam, hogy milyen fajta tibi csokikat árulnak, és a következőket vettem észre: Az Intersparban majdnem mindegyik fajta tábla csokoládé kapható, a tibi prémium termékekkel együtt. A CBA-ban szintén nagyon sokféle táblás csoki kapható, emellett tibi szeletek, és még tibi szaloncukor is. Ezzel ellentétben az S-marketben illetve a Parolában csak 2-3 féle táblás tibi csokoládét árulnak.
Tehát megfigyelhető, hogy tibi drazsé egyik üzletben sem kapható, illetve az S-marketben és a Parolában elég gyér a választék a tibi termékekből. Persze ezek kisebb üzletek, nincs is annyi polchely, hogy minden termékük elférjen, viszont ezekben az üzletekben is lehetne még 1-2 fajta az eddigieken kívül. Emellett a kisebb boltokban is értékesíthetnének tibi szeleteket, ugyanis a kisebb csokikat hamarabb megveszik az emberek. Talán valószínűbb is, hogy a kisebb boltokban kis csokikat vesznek, könnyebben jön az embereknek az impulzus a vásárlásra, mint egy hypermarketben, ahol megszámlálhatatlan mennyiségű csokit lát az ember.
Emellett meglepő, hogy az Intersparban tibi szeletet abszolút nem lehet kapni, pedig az egy hypermarket sok polchellyel. Érdemes lenne a vállalatnak helyet vásárolni ezekben a szuper- és hypermarketekben a tibi szeletek számára. A drazsék helyzete a legérdekesebb, ha sehol nem lehet kapni, akkor hogy jussanak hozzá a fogyasztók?
Összességében levonható a következtetés, hogy rengeteg féle tibi termék létezik, de egy részük elérhetetlen a fogyasztók számára. Az elosztási csatornákhoz való hozzáférésre kellene a cégnek koncentrálnia. Nem reklámokra, és márkakiterjesztésre kellene költenie a pénzt, hanem polchelyeke, hogy a meglévő termékeiket el tudják adni. Ugyanis így kénytelenek lesznek kivonni ezeket a termékeket a piacról, pedig lehet hogy lenne rá kereslet, csak a fogyasztók nem tudják, hova menjenek érte.
2.2. Üzleten belüli elhelyezés
Az emberek nem szeretnek sorban állni, de kénytelenek, hogy ha sokan állnak a kasszánál. Ilyenkor a vásárlók nem tudnak mást csinálni, mint nézelődni. Az impulzusvásárlás sorban állás közben a leggyakoribb, így célszerű lenne tibi szeleteket, illetve tibi drazsét a kasszánál található polcokon elhelyezni. Ez rendkívüli módon meg tudná növelni a vállalat árbevételét.
Ezen kívül megfontolandó lenne, hogy egy külön polcot helyezzenek ki minden szuper- és hypermarketben a csokoládés sor elejére, amin csak tibi csokik lennének. Így egy helyen megtalálná a fogyasztó az összes tibi terméket, és szembeötlő lenne az azonos alapszínű csomagolások miatt.
Célszerű lenne az alábbi logika szerint elrendezni a csokoládékat a polcon:
Szemmagasságban lehetnének táblás csokik két sorban, a felsőbb polcon kellene elhelyezni a tibi prémium termékeket, szemmagasság alatt pedig a tibi Kid csokikat, hogy a gyerekek könnyen észrevegyék azokat, alatta pedig lehetnének a tibi szeletek.
A jelenlegi gazdasági és politikai helyzetben sok vásárló törekszik arra, hogy magyar terméket vásároljon. Sajnos sok régi magyar márka is külföldi tulajdonban van, így a márkanév kevés ahhoz, hogy az emberek megtalálják a magyar temékeket. A tibi-nek jobban kellene hangsúlyoznia, hogy ő még mindig eredeti magyar termék. A legfeltűnőbb jelzés a vásárlóknak az lenne, ha nagyobb árcímkét tennének ki minden tibi csoki elé a boltokban, és nagy betűkkel az ár fölé írnák, hogy „Magyar termék”, egyfajta emlékeztetőként. Ez abszolút nem kerülne sokba, de biztos, hogy több fogyasztó levenné a polcról a tibi termékeket.
2.3. Csomagolás
A tibi mindig is nagy figyelmet fordított, hogy termékeinek igényes csomagolása legyen, hogy ezzel is magára vonja a fogyasztók tekintetét, illetve hogy minőségét hirdesse vele. Amellett, hogy megvédi a terméket a környezeti hatásoktól, elsőrangú kommunikációs funkciója van. A csomagolást jeles iparművészekkel terveztették; az utóbbi években is számos Hungaropack csomagolási versenyt megnyert a cég. Külön meg kell említeni a tibi prémium külsejét, ami dobozos csomagolásának köszönhetően egyfajta elit csokinak számít, így elegáns, ajándékként is adható.
A tibi kid termékeket gyerekeknek tervezték, ez egyértelműen látszik a csomagoláson is, ráadásul több fajtából (körtés, tejkrémes-crispys) kapható olyan csomagolású, amin kisfiú van, és olyan amin kislány, hogy minden gyerek megtalálhassa a neki tetsző tibi csokit.
2.4. Eladó személyzet
Az eladóknak szükséges lenne elsajátítani különböző ismereteket a munkahelyükön értékesítendő termékekről, így a tibi csokiról is. Fontos lenne, hogy tudják, melyek a magyar termékek, és elsősorban azokat ajánlják a vevőknek.
A kiskereskedelmi egységekben a négy alapvető eladói magatartástípus közül alázatos-melegszívű eladókat kellene alkalmazni, akik megkedveltetnék magukat a vásárlókkal, így ők szívesen visszatérnének abba a boltba, és újra ott vásárolnának. Barátságosan társaloghatnának a vevőkkel, és elejthetnének közben egy-egy mondatot, amiben szerepel a tibi csoki, akárhányszor szóba elegyednek valakivel. Például, hogy a tibi csoki a kedvence, vagy hogy látta-e már az illető a legújabb ízesítésű tibi csokit. Ehhez kommunikatív eladókat kellene alkalmazni, akiknek barátságos és szimpatikus külseje van. Ezeket az eladókat lehetne ösztönözni egy bizonyos összegű prémiummal havonta, illetve negyedévenként összesített értékesítési adatokból a legtöbb tibi csokit értékesített eladó különdíjban részesülhetne. Ez a különdíj lehetne akár egy hétvégi utazás, vagy tárgynyeremény.
2.5. Ár
A tibi csoki ára a fő versenytársak árai alatt van.
Ár (Ft)
|
Tesco
|
Interspar
|
tibi
|
228
|
239
|
Milka
|
282
|
239
|
Boci
|
239
|
282
|
Forrás: http://kereses.hiperarak.hu/edes/edesseg-csokolade
(A fent látható árak a táblás, 100 g-os kiszerelésre vonatkoznak.)
A táblázatban is látható, hogy anyagilag mindenképp érdemes a vásárlóknak a tibit választani. Az árat nem érdemes ennél lejjebb vinniük, hanem más értékesítés-ösztönző eszközt lehetne alkalmazni.
Pl. Egyet fizet, kettőt kap akcióban árulhatnák a tibi táblás termékeket 2 hónapig, amivel rövid távon megnövelhetnék az eladást, és újra a fogyasztók figyelmének középpontjába kerülhetnének.
Miután felkeltették a fogyasztók érdeklődését ezzel az akcióval, és esetleg korábbi nem fogyasztókat is vásárlásra ösztönöztek, bevethetnék a többi fent említett értékesítés-ösztönző eszközt is. Az eladó megemlíthetné az akciót, aztán készséggel megmutatná az akkor már sorvégen elhelyezkedő tibi termékeket a külön tibis polcon.
Az értékesítési csatornák bővítése kicsit hosszadalmasabb folyamat, de ha a cégnek ezt is sikerülne megoldania, akkor egy rendkívül sikeres, nagy hozamú kampányt zárhatna. És az akció lejártával minden üzletben elérhetővé válna a tibi termékek széles választéka.
Források:
www.bonbonetti.hu
www.tibicsoki.hu
|