tibi csokold
1. A vllalat bemutatsa
1.1. Bonbonetti Choco Kft trtnete
Magyarorszg legnagyobb csokoldgyra 1868-ban jtt ltre Pesten. Sikereinek titka abban rejlett, hogy szles fogyaszti rtegek szmra kezdett olcsbb termkeket gyrtani olyan szakmai gondossggal, amely rvid idn bell elismertt tette a vsrlk krben.
Lpst tartott a versenytrsakkal, folyamatosan korszerstett. 1928-ban rszvnytrsasgg alakult t. 1941-ben felhztk az orszg ismt csak legnagyobb - Eurpa egyik legmodernebb - csokoldgyrt a budapesti Vghd utcban, ahol jelenleg is megtallhat a cg.
A cg eurpai sznvonal kereskedelmi kultrt kpviselt nemcsak vonz termkeivel, hanem boltjaival is. Klns gonddal tervezett fikzletei megtallhatak voltak minden magyarorszgi nagyvrosban, st Prizsban s Bcsben is. A csomagolst is jeles iparmvszekkel (Lukts Kat, Jeges Ern, Szirmai Ilona) terveztettk, s dobozaik messze fldn hress vltak. A 30-as vekben a cg szles kr reklmtevkenysget folytatott. A csokoldk, a bonbonok s a cukorkk egyarnt kelendkk vltak, s a cgnek olyan npszer mrki voltak, mint pldul a tibi csokold, a Frutti karamella, a Zizi drazs, a Ropp ostyaszelet, a Bronhy, a Gripp cukorkk vagy az E kaka a pttys dobozban. Klnleges, a vilgon egyedlll termkk volt az 1934-tl gyrtott, gynevezett "porcelnozott" csokoldfigura.
A gyrat 1948-ban llamostottk, s beolvasztottk a Magyar desipari Vllalatba. A dinamikusan fejld zem ksbb felvette a Budapest Csokoldgyr nevet. Tbb tulajdonosvlts utn aztn 2004-ben megvsrolta a nagykanizsai Bonbonetti Kft-t is, ezltal ostykkal bvtve ki portfolijt. Ma a Bonbonetti Csoport 2 gyrt cgbl ll: a budapesti szkhely Bonbonetti Choco Kft-bl s a nagykanizsai Choco Bonita Kft-bl.
A cg jelenleg hrom nagy mrkval rendelkezik. Legjelentsebb mrkja a tibi, mely ma mr nem csak egy tbls csokold, hanem megtallhat a drazsk, a csokold figurk s a szaloncukrok kztt is.
Szintn nagy hagyomnyokkal rendelkezik a Cherry Queen konyakmeggy, amely piacvezet az alkoholos desszertek kztt. A cg nvadja, a Bonbonetti termkcsald klnleges csavart ostykbl s pralinkbl ll, mely 2008-as megjtsa ta egyre nagyobb npszersgnek rvend.
Ahhoz, hogy az llandan vltoz dessgpiacon a cgcsoport llni tudja a versenyt, a termkeknek szksgk van a folyamatos innovcira. ppen ezrt igyekszik a vllalat a rgi, jl ismert termkek mellett megjul, az j fogyaszti ignyeknek megfelel termkvlasztkot biztostani.
A hazai piac mellett nagyon fontos a Bonbonetti Csoport szmra az export is, ahov az itthon is kaphat mrkk mellett kifejezetten a klpiacokra sznt termkeket is szllt a klnbz orszgok egyedi ignyeinek megfelelen. A kzel negyven clorszg kzl a legnagyobb partnerek Csehorszg, Szlovkia, Lengyelorszg, tovbb Belgium s Hollandia.
A vllalat f rtkei a minsg, innovci, stabilits, szakrtelem s a megbzhatsg.
1.2. tibi csokold
Idn 70 ves a tibi csoki, amely a hagyomnyosan magyar csokinak mondott termkek kzl az egyetlen, mig valban Magyarorszgon, a Bonbonetti budapesti Vghd utcai gyrban kszl csokold. Az dessgrajongk elszr 1941-ben vehettk le a boltok polcairl a mig jl ismert s kedvelt tibi csokit, amely nevt a gyralapt unokjrl kapta.
Az elssorban gyerekeknek sznt, bordzott mintj csokoldt 2,5 -s 5 dkg-os kiszerelsben lehetett kapni. A szleskr reklmtevkenysgnek ksznheten mind orszgszerte, mind klfldn a felnttek krben is egyre npszerbb vl mrka eredeti reklmszlogenjt hamarosan mdostani kellett "tibi nem csak a gyerekek kedvence" szvegre. Az llamosts utn a tibi egyike volt azon kevs termknek, amely a mai napig megmaradt a Bonbonetti Kft. knlatban.
1.3. tibi csoki termkei
Tbls csokoldk
Egszmogyors tej
Egszmogyors t
Puffasztott rizses
tibi Kid krts
tibi Kid tejkrmes-crispys
tibi Kid mlna-joghurtos
Tejcsokis
Tejkrmes kid
Ostys-mogyorkrmes
Mogyorkrmes
Epres-joghurtos
Feketeribizlis
tcsokis
Epres
Ananszos
Kakabab tretes
Marcipnos t
Trffelkrmes tejcsokold
Szezonlis termkek
Dunakavicsos tejcsokold
tibi citromos
tibi meggyes
tibi prmium (tbla csokoldk)
70% kakatartalm tcsokold
Mlnadarabos tcsokold (49% kakatartalom)
Srgabarack darabos tcsokold (49% kakatartalom)
Szeletek
Trffeles
Marcipnos
Karamells
tibi Kid bannos-crispys
tibi Kid mlna-joghurtos
Drazsk
Alma-citrom-meggy z tcsokolds zsel drazs
Tejcsokolds mazsola drazs
Tejcsokolds marcipndrazs
tcsokolds fldimogyors drazs
2. rtkestsi technikk
2.1. Elosztsi csatornkhoz val hozzfrs
A tibi csoki eladott mennyisgt azzal lehetne a legegyszerbben nvelni, ha tbb helyen lehetne kapni. Vagyis a vllalatnak gondolkoznia kellene az rtkestsi csatornk szlestsn. Nagyon sokfle termket knl a Bombonetti tibi mrkanv alatt, de ezeknek csak tredkt lehet kapni a kis zletekben s a szupermarketekben.
Nhny soproni kiskereskedelmi egysgben megvizsgltam, hogy milyen fajta tibi csokikat rulnak, s a kvetkezket vettem szre: Az Intersparban majdnem mindegyik fajta tbla csokold kaphat, a tibi prmium termkekkel egytt. A CBA-ban szintn nagyon sokfle tbls csoki kaphat, emellett tibi szeletek, s mg tibi szaloncukor is. Ezzel ellenttben az S-marketben illetve a Parolban csak 2-3 fle tbls tibi csokoldt rulnak.
Teht megfigyelhet, hogy tibi drazs egyik zletben sem kaphat, illetve az S-marketben s a Parolban elg gyr a vlasztk a tibi termkekbl. Persze ezek kisebb zletek, nincs is annyi polchely, hogy minden termkk elfrjen, viszont ezekben az zletekben is lehetne mg 1-2 fajta az eddigieken kvl. Emellett a kisebb boltokban is rtkesthetnnek tibi szeleteket, ugyanis a kisebb csokikat hamarabb megveszik az emberek. Taln valsznbb is, hogy a kisebb boltokban kis csokikat vesznek, knnyebben jn az embereknek az impulzus a vsrlsra, mint egy hypermarketben, ahol megszmllhatatlan mennyisg csokit lt az ember.
Emellett meglep, hogy az Intersparban tibi szeletet abszolt nem lehet kapni, pedig az egy hypermarket sok polchellyel. rdemes lenne a vllalatnak helyet vsrolni ezekben a szuper- s hypermarketekben a tibi szeletek szmra. A drazsk helyzete a legrdekesebb, ha sehol nem lehet kapni, akkor hogy jussanak hozz a fogyasztk?
sszessgben levonhat a kvetkeztets, hogy rengeteg fle tibi termk ltezik, de egy rszk elrhetetlen a fogyasztk szmra. Az elosztsi csatornkhoz val hozzfrsre kellene a cgnek koncentrlnia. Nem reklmokra, s mrkakiterjesztsre kellene kltenie a pnzt, hanem polchelyeke, hogy a meglv termkeiket el tudjk adni. Ugyanis gy knytelenek lesznek kivonni ezeket a termkeket a piacrl, pedig lehet hogy lenne r kereslet, csak a fogyasztk nem tudjk, hova menjenek rte.
2.2. zleten belli elhelyezs
Az emberek nem szeretnek sorban llni, de knytelenek, hogy ha sokan llnak a kassznl. Ilyenkor a vsrlk nem tudnak mst csinlni, mint nzeldni. Az impulzusvsrls sorban lls kzben a leggyakoribb, gy clszer lenne tibi szeleteket, illetve tibi drazst a kassznl tallhat polcokon elhelyezni. Ez rendkvli mdon meg tudn nvelni a vllalat rbevtelt.
Ezen kvl megfontoland lenne, hogy egy kln polcot helyezzenek ki minden szuper- s hypermarketben a csokolds sor elejre, amin csak tibi csokik lennnek. gy egy helyen megtalln a fogyaszt az sszes tibi termket, s szembetl lenne az azonos alapszn csomagolsok miatt.
Clszer lenne az albbi logika szerint elrendezni a csokoldkat a polcon:
Szemmagassgban lehetnnek tbls csokik kt sorban, a felsbb polcon kellene elhelyezni a tibi prmium termkeket, szemmagassg alatt pedig a tibi Kid csokikat, hogy a gyerekek knnyen szrevegyk azokat, alatta pedig lehetnnek a tibi szeletek.
A jelenlegi gazdasgi s politikai helyzetben sok vsrl trekszik arra, hogy magyar termket vsroljon. Sajnos sok rgi magyar mrka is klfldi tulajdonban van, gy a mrkanv kevs ahhoz, hogy az emberek megtalljk a magyar temkeket. A tibi-nek jobban kellene hangslyoznia, hogy mg mindig eredeti magyar termk. A legfeltnbb jelzs a vsrlknak az lenne, ha nagyobb rcmkt tennnek ki minden tibi csoki el a boltokban, s nagy betkkel az r fl rnk, hogy „Magyar termk”, egyfajta emlkeztetknt. Ez abszolt nem kerlne sokba, de biztos, hogy tbb fogyaszt levenn a polcrl a tibi termkeket.
2.3. Csomagols
A tibi mindig is nagy figyelmet fordtott, hogy termkeinek ignyes csomagolsa legyen, hogy ezzel is magra vonja a fogyasztk tekintett, illetve hogy minsgt hirdesse vele. Amellett, hogy megvdi a termket a krnyezeti hatsoktl, elsrang kommunikcis funkcija van. A csomagolst jeles iparmvszekkel terveztettk; az utbbi vekben is szmos Hungaropack csomagolsi versenyt megnyert a cg. Kln meg kell emlteni a tibi prmium klsejt, ami dobozos csomagolsnak ksznheten egyfajta elit csokinak szmt, gy elegns, ajndkknt is adhat.
A tibi kid termkeket gyerekeknek terveztk, ez egyrtelmen ltszik a csomagolson is, radsul tbb fajtbl (krts, tejkrmes-crispys) kaphat olyan csomagols, amin kisfi van, s olyan amin kislny, hogy minden gyerek megtallhassa a neki tetsz tibi csokit.
2.4. Elad szemlyzet
Az eladknak szksges lenne elsajttani klnbz ismereteket a munkahelykn rtkestend termkekrl, gy a tibi csokirl is. Fontos lenne, hogy tudjk, melyek a magyar termkek, s elssorban azokat ajnljk a vevknek.
A kiskereskedelmi egysgekben a ngy alapvet eladi magatartstpus kzl alzatos-melegszv eladkat kellene alkalmazni, akik megkedveltetnk magukat a vsrlkkal, gy k szvesen visszatrnnek abba a boltba, s jra ott vsrolnnak. Bartsgosan trsaloghatnnak a vevkkel, s elejthetnnek kzben egy-egy mondatot, amiben szerepel a tibi csoki, akrhnyszor szba elegyednek valakivel. Pldul, hogy a tibi csoki a kedvence, vagy hogy ltta-e mr az illet a legjabb zests tibi csokit. Ehhez kommunikatv eladkat kellene alkalmazni, akiknek bartsgos s szimpatikus klseje van. Ezeket az eladkat lehetne sztnzni egy bizonyos sszeg prmiummal havonta, illetve negyedvenknt sszestett rtkestsi adatokbl a legtbb tibi csokit rtkestett elad klndjban rszeslhetne. Ez a klndj lehetne akr egy htvgi utazs, vagy trgynyeremny.
2.5. r
A tibi csoki ra a f versenytrsak rai alatt van.
r (Ft)
|
Tesco
|
Interspar
|
tibi
|
228
|
239
|
Milka
|
282
|
239
|
Boci
|
239
|
282
|
Forrs: http://kereses.hiperarak.hu/edes/edesseg-csokolade
(A fent lthat rak a tbls, 100 g-os kiszerelsre vonatkoznak.)
A tblzatban is lthat, hogy anyagilag mindenkpp rdemes a vsrlknak a tibit vlasztani. Az rat nem rdemes ennl lejjebb vinnik, hanem ms rtkests-sztnz eszkzt lehetne alkalmazni.
Pl. Egyet fizet, kettt kap akciban rulhatnk a tibi tbls termkeket 2 hnapig, amivel rvid tvon megnvelhetnk az eladst, s jra a fogyasztk figyelmnek kzppontjba kerlhetnnek.
Miutn felkeltettk a fogyasztk rdekldst ezzel az akcival, s esetleg korbbi nem fogyasztkat is vsrlsra sztnztek, bevethetnk a tbbi fent emltett rtkests-sztnz eszkzt is. Az elad megemlthetn az akcit, aztn kszsggel megmutatn az akkor mr sorvgen elhelyezked tibi termkeket a kln tibis polcon.
Az rtkestsi csatornk bvtse kicsit hosszadalmasabb folyamat, de ha a cgnek ezt is sikerlne megoldania, akkor egy rendkvl sikeres, nagy hozam kampnyt zrhatna. s az akci lejrtval minden zletben elrhetv vlna a tibi termkek szles vlasztka.
Forrsok:
www.bonbonetti.hu
www.tibicsoki.hu
|