| HSvT
Trtneti visszatekints
A rgi korok emberei sok szllal kapcsoldtak a termszethez. Munkjukat, mindennapi letk rendjt, rmeiket, bnataikat is befolysolta a termszet rk vltozsa. A tl s a nyr kettsben, az let s a hall prhuzamt lttk. Mindezek szablyoztk letket, melyet az nnepek felosztottak kisebb - nagyobb szakaszokra. A tavaszi napjegyenlsggel egyre hosszabbodott a Nap tja, s ez jelentette szmukra a fnyt, a Nap feltmadst. Nagyon sok npnl gazdag hiedelem s szokskincs kapcsoldott a tavasz bekszntshez. Sok np teremtett olyan istent magnak, kinek lete, halla, feltmadsa a tl, nyr termszeti ritmust kveti. k jelkpezik az emberek rk remnyt a megjulsban, a feltmadsban s sorsuk jobbra fordulsban. A feltmads gondolata, mly emberi vgy - az let gyzedelmeskedjen a hallon, az elmlson! A keresztny valls egyik legnagyobb nnepe a hsvt, a feltmads, a megvlts alapgondolatt foglalja magban. A hsvt nnepe napjainkban is megrizte tavasznnep jellegt, feleleventve az si tavaszksznt npszoksokat, a termkenysggel kapcsolatos nnepsgeket, melyek mellett tovbb l a keresztny nnep gazdag szoksvilga. Mi trtnt ezen a napon? A feltmads, vagyis a hsvti nnep esemnye annak a trtnetnek rsze, melynek fhse Jzus, s a Bibliban az jtestamentumot az letnek s tantsainak szenteltk. A ngy evanglista: Mt, Mrk, Lukcs s Jnos, Jzus letnek trtnett az evangliumokban hagyta rnk. Jzus tantsaival s pldamutat letvel nagyon sok tantvnyt s hvet szerzett, s tra kelt, hogy a hsvt zsid nnept a nagy vrosban, Jeruzslemben nnepelje meg, ahol - mint tudta - sorsa s kldetse beteljesedik. Szamrhton, zarndokknt rkezett a vrosba, ahol nnepl tmeg fogadta, kezben a bke jelkpvel, plmaggal. Az emberek ruhikat a porban elje tertettk, hogy arra lpjen, gyermekeiket magasba emeltk, hogy megldhassa ket. m a fpapok, akik fltettk hatalmunkat, elrkezettnek lttk az idt, hogy megszabaduljanak Jzustl. Mivel fltek a tmegtl, cselhez folyamodtak. Tantvnyai szûk krben akartk elfogni, s az egyik tantvnyt, az rulsra hajl Jdst bztk meg, hogy a Mestert a katonknak megmutassa. A hsvt els napjn szoksos vacsort, a brnyt Jzus tizenkt tantvnya krben klttte el, s gy szlt: “Bizony mondom nktek, tikzletek egy elrul engem.” Krdeztk, melyikk lesz az, s Jzus tudta, az rulja el, aki vele egytt mrtja kezt a tlba. S mikor Jds krdezte, lesz-e az, Jzus rblintott: “Te mondd.” Ezen az utols vacsorn Jzus fontos dolgokat cselekedett. Kenyrrel knlta tantvnyait, mondvn: “Vegytek, ez az n testem”, s borral, mondvn: “Igyatok ebbl, mert ez az n vrem.” Ezt a jelenetet ismtli a pap a keresztny szertartsokon. Vacsora kzben Jzus beszlt a feltmadsrl, s arrl, hogy leghûsgesebb tantvnya, Pter is megtagadja t. E rossz eljelektl terhes este utn Jzus tantvnyaival a Getsemn-kertbe megy, s kri ket virrasszanak vele. k nem teszik ezt meg, s igen hamar elnyomja ket az lom. A Mester egyedl marad, szorongsaival, ktsgeivel. Itt lelt r Jds a fegyveresek ksretben, s cskkal rulta el Jzust. Elfogtk, s a fpap el vezettk. Jzus megjvendlte, hogy , az Istennek fia, az Isten jobbjn l majd a mennyekben. Ezt bri istenkromlsnak tekintik, s hallos tlettel bntettk. Az embereket knnyû volt Jzus ellen lztani, megalztk, kicsfoltk az Isten fit, hû tantvnya, Pter pedig hromszor megtagadta mestert, hogy nehogy azt higgyk, Jzushoz tartozik. Msnap reggel Jdea rmai helytartja, Poncius Piltus el vittk Jzust, hogy az tletet vgrehajtsk. Ekkorra Jds megbnva rulst, a vrdjat, a harminc ezstt visszaadta a fpapoknak, s nkezvel vget vetett letnek. Piltus nem tartotta bûvsnek Jzust, ezrt lehetsget akart adni a megmeneklsre. A hagyomny szerint a tmeg kvnsgra egy rabot szabadon engedhetett. Barnabs s Jzus kzl a np Barnabs megmeneklst vlasztotta. Piltus pedig jelkpes kzmosssal rzkeltette, nincs kze Jzus hallhoz. A foglyot, bborkpenybe ltztettk, fejt tviskoszorval veztk, kezbe ndszlat adtak, s gnyoltk: “me a zsidk kirlya!” Majd nehz kereszttel a vlln Jzus elindult a Golgota hegyre, hogy beteljesljn a sorsa. Megfesztettk. Volt aki segtett, volt aki bntotta a haldoklt, s az ket megszemlyest alakok jra s jra megjelennek a passit, azaz Jzus szenvedseit bemutat kpzmûvszeti alkotsokban, zenemûremekekben. A katonk, a keresztnl rt llk kisorsoltk maguk kztt Jzus ruhit. Sokan csfoltk, ha valban Isten fia, mirt nem szabadtja meg magt? Jzus azonban vllalta sorst, s meghalt a kereszten. Hallakor a jeruzslemi templom oltrt dszt krpit megrepedt, a fld megnylt. Este egyik tantvnya, Aramateai Jzsef krte, hadd vigye el a testet, s a sr el kvet grgetett. Mindez pnteken trtnt. A srhoz rket lltottak a fpapok, hogy el ne lopjk a testet, hisz a jvendls szerint, a hall utni harmadik napon elhagyja Jzus a srjt. Vasrnap hrom asszony, kztk Jzus anyja is, finom kenetekkel a srhoz mentek, mely nagy fldinduls kzepette fltrult, megjelent egy angyal, s jelentette, hogy Jzus nincs mr ott, fltmadott.
Az nnep
A hsvti nnep neve klnbz nyelveken ms s ms. Kzs eredete azonban, a hsvt hber neve, a pszah. A sz kikerlst, elkerlst jelent. Eredetileg a keresztny s a zsid nnep egybe is esett. A nceai zsinat i. sz. 325-ben szablyozta a keresztny nnepek rendjt, ekkor vlt el a kt nnep ideje. A hsvt angol neve: passover, treplst jelent. Gyakorta hasznljk az Easter elnevezst, mely a nmet Oster szval egytt keresend. se egy germn istenn, Ostara az alvilg rnje, nnepe a tavaszi napjegyenlsg idejn volt. Lehet, hogy neve az East, a kelet szbl szrmazik, s a napfelkeltre utal. A sz a magyarban nem tallhat meg, de Cskmnysgon a hsvti krmenet neve: kikerls, ms vidkeken a feltmadshoz kapcsoldik. A magyar sz: hsvt, az azt megelz idszak, a negyvennapos bjt lezrulst jelzi. A hsvt egybeesik a tavaszi napjegyenlsg idejn tartott termkenysgi nnepekkel, melynek elemei a feltmads, az jjszlets. Hsvt napja az 1582-bl szrmaz egyhzi szablyzat szerint a tavaszi holdtlte utni els vasrnapra esik: mrcius 22 s prilis 25-e kz. (Ezt mondja ki a niceai zsinat hatrozata is i. sz. 325-ben) Hsvt kialakulsban fontos szerepet jtszik a zsid hsvt, a pszah. E valls tantsa szerint e napon nneplik a zsidk az egyiptomi rabsgbl val meneklsket. Az testamentum szerint a hall angyala lecsapott az egyiptomiakra, a zsidk kapuja azonban egy frissen lelt brny vrvel volt bekenve, gy az hzukat “elkerlte”. Az Egyiptombl val kivonuls trtnett rja le a Hagada. A keresztny egyhz szertartsaiban a hossz nnepi idszak tfogja a kora tavasz s a nyr elejei hnapokat. Az elkszleti id a nagybjt, amely Jzus negyvennapos sivatagi bjtjnek emlkre, nmegtartztatsra tant. Ezt nagyobb, kisebb nnepek kvetik s a hsvti nnepkr a pnksddel zrul. A ciklus a karcsonyi nnepi szakasz prja, de jval rgebbi annl. Latin neve: Septuagesima - hetvened, mert hetven napig tart, hsvti idnek is nevezik. A bjt utols hetnek neve: nagyht, a hsvt utni ht hsvt hete, egyes magyar vidkeken fehrht - fehrvasrnapig tart.
Szoksok, npszoksok
A hsvt nnepe sok szlon kapcsoldik a tavasz megrkezshez, s a megjuls, a termkenysggel sszefond npszokskincshez. E npszoksok nagyrszt nem plnek be a keresztny valls nnepi rtusaiba, hanem azzal prhuzamosan, mint a falusi kzssgek nnepi szoksai maradtak fenn. A hsvtot megelz farsangi idszak mulatsgai a tl legyzst, a tavasz megrkezst nneplik. Eurpa-szerte elterjedt szoks a telet jelkpez szalmabbu elpuszttsa, elgetse vagy vzbe fojtsa. Nlunk egyes vidkeken a bbu neve kisze, kice, s virgvasrnapi szoksainkat teszi sznesebb. A mulatsgok s a bjti idszak tallkozsnak jellegzetes npi jtka Konc vajda s Cibere vajda, a farsang s a bjt trfs hborsga volt. A hshagykeddi (farsang utols napja) jtk szerepli szalmabbok, s a legyztt Cibert vgigvittk a falun, elgettk, vzbe vetettk, vagy keresztldobtk a templom kertsn, hogy elûzzk a betegsget, az hsget. A bjt alatt rgen fleg kenyeret, szraz nvnyi tkeket ettek. A hossz bjti idszakot kisebb nnepek tagoljk. A magyar nphagyomnyban a kzbees vasrnapoknak nevk volt: a msodik gulysvasrnap, az tdik feketevasrnap, a hatodik virgvasrnap. Ez az utols vasrnap mr a hsvti nnepsorozat rsze. A magyar npszoksok ezen a napon a zldg-hords, ms nven villzs: a termkenysget segt eljrs. Az ggal megtgettk a fiatal lnyokat, menyecskket. A barkaszentels a keresztny s a “pogny” szoksok tvzett mutatja. A virgvasrnapot megelz szombaton a gyerekek barkt szednek. A barkt virgvasrnap a templomban megszentelik. A szentelt barknak bajelhrt szerepe van. A moldvai csngk fûzfa spot fjnak, habajgatnak, ezzel “keltik fel” a tavaszt. Sok helyen zajos hatrkerlst tartanak, mellyel a rossz szellemeket ûzik el. A nagyht napjainak szoksai a Bibliban lertakat kvetik. Nagycstrtkn, zldcstrtkn a Rmba ment harangokat a fik kereplkkel helyettestik. Az trendbe e napon valamilyen zldet, parajt, saltt iktatnak. Piltus-gets is e nap szoksa, mikor a Piltust jelkpez bbut elgetik, megverik. A bjt rgen hamvazszerdn kezddtt, mely onnan kapta nevt, hogy ekkor a templomban megszentelik az elz vi barka hamujt, megkenik vele a hvk homlokt, elhrtva a bajokat. Nagybjt alatt sok helyen egy nap csak egyszer ettek, olajjal vagy vajjal fztek, zsrt, hst nem ettek, csak szraz nvnyi teleket. Ma mr nem ilyen szigorak az egyhz bjti elrsai, nem kvetelik meg a negyvennapos koplalst, a tilalom csak az utols htre, nagypntekre vonatkozik. Az utols ht, nagyht virgvasrnappal kezddik, melynek napjai Jzus jeruzslemi esemnyeihez kapcsoldnak. E napon a bevonuls napjn az emberek plmagakkal, hidegebb ghajlat vidkeken barks gakkal mennek a templomba. Nagycstrtkn az utols vacsora s a tantvnyok lbnak megmossa (a vendgszeretet jelkpe) emlkre szoks volt, hogy Rmban a ppa 12 szerzetes lbt megmosta. (Kirlyok, nemesek is gy cselekedtek sok orszgban e napon.) Nagycstrtk estjn a harangok elhallgatnak, a hagyomny szerint Rmba mennek. A harangok tjnak clja, hogy lssk a ppt; de van, ahol azt tartottk, hogy a tojsok gyûjtse is, melyeket azutn leszrnak a gyerekeknek, amikor visszatrnek. Nagypntek, Jzus kereszthallnak napja - gysznnep. Az emberek a helysgek szln lv klvria - dombokra vonulnak, s megllnak az egyes stcikat jell kpolnknl, mintegy eljtszva Jzus keresztvitelnek tjt. A Mria-siralmak is ehhez a naphoz ktdnek. Ilyen Mria-siralom az egyik legrgebbi nyelvemlknk: “Vilg vilga, virgnak virga. Keserûen knzatul, Vas szegekkel veretl.” A templomokban az oltrokat letakarjk, a harangok hallgatnak. Nagyszombat a feltmads jegyben zajlik. Az esti krmenetek, a templomokban az j tûz gyjtsa, mely Jzus s egyben a remny jelkpe, azt adja hrl, hogy Jzus feltmadt, a megvlts kzel van. Este “visszajnnek” a harangok is Rmbl. Nagypnteken a vz mgikus ereje lp eltrbe. Ismert mondka: “Nagypnteken mossa a holl a fit, ez a vilg kgyt, bkt rm kilt.” A ritulis mosakods jelenik meg a hajnali mosakodsban, melyet csak fiatal lnyok vgeztek, s mely bajelûz szereppel brt. Friss folyvz kellett hozz, s a kvetkez mondka: “Az n vizem folyjon el, az n szeplm mljon el!” E naphoz jellegzetes telek tartoztak - korpbl kszlt savany leves, esetleg tojs. Van olyan vidk, ahol e napon kenyeret stnek, melyet vagy megriznek a kvetkez nagypnzekig, vagy odaadjk az els koldusnak. Sok helyen igen elterjedt a forr hsvti kalcs, melyet fleg az utcai rusoktl veszik. A nagypnteken stt, dsztelen templomokat nagyszombat reggelre virgokkal, zld gakkal dsztik fel. Ez a nap a msik selem, a tûz nnepe. Este a templomban az j tzet nneplik, melyet csiholssal lesztenek, s a Krisztust jelkpez hsvti gyertyt ezzel gyjtjk meg. Sok helyen szoks ilyenkor j ruht felvenni, vagy legalbb kalapot, kesztyût. A feltmads napja hsvtvasrnap. Sok orszgban szoks e napon a napfelkeltt egy magas hegy tetejn vrni. Ehhez tbb hiedelem kapcsoldik - egyik szerint a felkel nap Krisztus feltmadsnak bizonytka, a msik szerint aki jl figyel, meglthatja benne a Krisztust jelkpez brnyt a zszlval. A hsvti tojs ajndkozsa sok orszgban e napon trtnik, nlunk a htfi locsolshoz tartozik. A hagyomnyos sonkt mr szombat este, a bjt lezrsval megkezdik. Vasrnap a sonka mell tojst, tormt fogyasztanak. E nap nnepi tele a brny. Hsvt msnapjn nmet terleteken, nlunk pedig Kecskemt krnykn szoks volt az Emmausz -jrs. Annak emlkre, hogy Jzus a tantvnyokkal az Emmauszba vezet ton tallkozott, kimentek a vros hatrn ll kpolnhoz s vidm mulatsgot ltek. E nap Eurpa-szerte a jtk, a vidmsg napja. Magyarorszg egyes vidkein e napot vzbevet htfnek is hvjk, mert e nap a locsols napja. A lnyokat rgen kivonszoltk a kthoz, s vdr vzzel lentttk, vagy a patakhoz vittk, s megfrdettk. A locsols, az si termkenysgvarzsl s megtisztul rtusban gykerezik. A vz tisztt ereje a keresztnysgnl a keresztelshez kapcsoldik. A mondai magyarzat szerint Jzus srjt rz katonk vzzel ntttk le a feltmadst felfedez, ujjong asszonyokat, gy akartk elhallgattatni ket. A locsols ma is elterjedt szoks, kiss szeldebb formban, hiszen gyakran csak klnivzzel locsolnak a fik, frfiak.A hsvti npszoksok sort egy fehrvasrnapi szoks zrja. A lnyok komatlat ksztenek, elkldik egymsnak. A kosrba, tlra hsvti tojs, kalcs, ital kerl. Ezzel a lnyok rk bartsgot ktnek, s ettl kezdve komnak szltjk s magzzk egymst egsz letkben.
forrs: www.husvet.hu | |