|
Szervezeti viselkeds
A szervezeti viselkeds nagyon korai idkre visszavezethet, de akkor mg csak az egyttmkds krdst jelentette. A munkahelyeken kln-kln, esetenknt kis csoportokban dolgoztak az emberek, gy nem kellett kialaktani munkakapcsolatokat. Az akkori munkakrlmnyekre jellemz volt az 10-12 rs munka, s a koszos, levegtlen munkahelyek. A rendszer gy knnyen kezelhet volt, s azt hittk, hogy egy gy van rendjn.
A szervezeti viselkeds igazi kialakulsa az ipari forradalom idejre tehet. Ekkor kezdtek kialakulni igazi gyrak, ahol mr kevesebbet kellett dolgozniuk az alkalmazottaknak, s a munkakrnyezet is kellemesebb volt. Robert Owen, walesi gyros volt az els 1800-ban, aki megfogalmazta az alkalmazottak emberi szksgleteit, megtagadta a gyerekek alkalmazst s megkvetelte a tisztasgot.
1835-ben Andrew Ure sszefoglalta a manufaktrk filozfijt. Hrom f faktort llaptott meg a termelsben: mechanikai, anyagi, emberi. Forr tet s orvosi elltst biztostott dolgozinak. Eszmit nehezen fogadtk el a korabeliek.
1911-ben Frederick W. Taylor az embert mr, mint a legfontosabb termelsi tnyezt vette figyelembe. 1914-ben adta ki Lillian Gilberth a Menezdzsment pszicholgijt. Az igazi fogalmi fejlds azonban 1957-hez , s Douglas McGregor nevhez fzdik, aki azt mondta, hogy a menedzsment kzvetlenl ramlik az alkalmazott viselkedsi teribl. Ilyen elmlet az X s Y teria. Az X elmletben tradicionlis felttelezsek vannak az emberrl, vagyis hogy az ember csak azrt dolgozik, hogy megljen valamibl, nem azrt mert szereti csinlni. Az Y elmlet pedig egy humnusabb, tmogatbb megkzelts, pont az elz elmlet ellentte.
Napjainkban a szervezet emberek kzs tevkenysgre kialakult trsadalmi formci.
Akkor van r szksg, ha a cl vagy a feladat meghaladja egy egyn lehetsgeit, kpessgeit. Fontos jellemzje, hogy valamilyen cllal jn ltre. A szervezet a rendelkezsre ll eszkzeit s embereit a cl elrse rdekben mozgstja. A legtbb szervezet trekszik arra is, hogy hosszabb idn keresztl fennmaradjon, tbbnyire az alaptk kivlsa utn is. A kzepes s nagy szervezeteknek ltalban hosszabb az lettartama, mint az embereknek.
A szervezeteknek hatkonyan kell mkdnik, ez pedig magval hozza az irnyts (controlling) szksgessgt, amelyben vizsgljuk, hogy a clelrs s a fennmarads biztosthat-e.
A szervezet irnytshoz szksg van managementre. Ez a szervezet emberi, pnzgyi, fizikai s informcis erforrsai tervezsnek, kapcsold dntsek meghozatalnak, erforrsok szervezsnek, vezetsnek s irnytsnak folyamata a szervezet cljainak eredmnyes s hatkony megvalstsnak rdekben.
A menedzser klnbz funkcikat tlt be, ilyen pldul a tervez, szervez, irnyt s vezet funkci. Ezen kvl megfelel kszsgekkel kell rendelkeznie. Szksges, hogy meglegyen a munkjhoz val technikai tudsa, tudnia kell bnnia az alkalmazottakkal s t kell ltnia az egsz szervezet mkdst. A Technikai kszsg a szervezet munkjban alkalmazott mdszerekkel, folyamatokkal, eljrsokkal, fizikai objektumokkal kapcsolatos szaktudst, az adott (mszaki, informatikai, szmviteli stb.) szakterleten val jrtassgot jelenti.
A Humn kszsg az emberekkel s csoportokkal val egyttmkds, a csapatmunka, a kommunikci, az emberek belltottsgnak s rdekeinek rzkelse s megrtse, valamint az emberek szmra biztonsgot nyjt s vlemnyk kifejezst lehetv tev krnyezet megteremtsnek kpessge. A hagyomnyos menedzsment szemllet azon korszak hatsa is, amelyben az alkalmazottak nagy rsze "figyelemre nem rdemes", ignytelen, mveletlen, kpzetlen, egyszer ktkezi munks volt. Mindezek kvetkeztben az embert, mint szervezeti tnyezt nem tekintettk lnyeges erforrsnak, szerepe csak a racionlis vezeti elkpzelsek felttel nlkli megvalstsra korltozdott. Ez a menedzsment felfogs az alkalmazottakat lustnak, dntskptelennek gondolta, a motivci forrst csak az anyagi javadalmazsban ltta, s meg volt gyzdve arrl, hogy a jvedelmvel elgedett alkalmazott jelents teljestmnyeket produkl. Az emberek munkahelyen tanstott magatartsa azonban sokkal bonyolultabb s szertegazbb, mint azt korbban feltteleztk. A korszer szervezeti viselkedsi irnyzat abbl indul ki, hogy az emberek viselkedse komplex, megrtse jelents kutatsi erfesztseket, elmleti fejlesztst ignyel, csak ezek alapjn lehet az emberek hatkony irnytshoz szksges mdszereket kifejleszteni s bevezetni.
A menedzser konceptulis kszsge pedig segti a szervezetrl alkotott tfog kp tltst, a szituci szignifikns elemeinek felismerst, az elemek kztti sszefggsek (pl. a szervezet egyes funkcionlis rszterleteinek egyttmkdse, a szervezet s a krnyezet viszonya, a szervezet egyik rszben lezajl vltozsnak a szervezet ms rszeire gyakorolt hatsa) megrtst.
A menedzseri alkalmassg fenti hrom tnyezje kzl a technikai kszsg a tervezs – szervezs – irnyts hrmasnak elvgzshez szksges. A humn kszsg teljes egszben a vezetshez kell, mg a konceptulis kszsgre mind a ngy menedzsment funkci gyakorlshoz szksg van. A menedzsment klnbz szintjein ms a menedzseri funkcik s a kpessgek slypontja.
Ezek a kszsgek szksgesek ahhoz, hogy a modern vilg klnbz kihvsaira a megfelelen tudjon reaglni menedzser. A legnagyobb kihvs a magyar menedzsment szmra a globlis versenykpessg kiptse s fenntartsa. A msodik kihvs abbl fakad, hogy belptnk az informcis forradalom msodik fzisba. Az els fzist az elektronikus adatfeldolgozs jellemezte. A jelen fzisban az automatizlt dntselkszts. A harmadik, a szervezetek menedzsmentjt rint legjelentsebb kvetelmny a termkek mellett a szolgltatsok kivl minsgnek biztostsa s folyamatos fejlesztse. A termkek s szolgltatsok ra, vonz kialaktsa, a mszaki innovci - a korbbi idszakokhoz hasonlan - fontos tnyez a fogyasztk szempontjbl, a minsg a vilgpiaci versenykpessg kulcstnyezjv vlt.
A szervezeti viselkedst kt szintre lehet osztani, egy egyni s egy szervezeti szintre. Az egyni szinthez tartoznak az egyni jellemzk, vagyis a szemlyisg s a motivcis elmletek. A csoportjellemzk kz pedig a csoportalaktst s a csoportdinamikt soroljuk. Szervezeti szinten szervezeti kultrrl, kommunikcis folyamatokrl, konfliktusokrl, hatalmi s politikai folyamatokrl beszlhetnk.
A szervezeti sikerek s buksok nagy rsze azon mlik, hogy milyenek az ott dolgoz embereknek a napi munkakapcsolataik. A vezetknek ismernik kell az emberi viselkedst, hogy milyenek az emberek ltalban, mi a magyarzata a kzttk fellelhet hasonlsgoknak s klnbzsgeknek. Ez a tuds mindenkppen jelents, hiszen a szervezeti dntsek mindegyike rinti az ott dolgoz embereket.
Az egyni viselkedst ngy alapvet sszetevre bonthatjuk, melyet a kvetkez bra jl sszefoglal:

Az egyni viselkedsen bell szt kell ejteni az attitdkrl. Ezek olyan szemlyisgjellemzk, amelyek meghatrozzk azt, hogy a bennnket krlvev vilg klnfle dolgaira kedvezen, vagy ellensgesen reaglunk-e, a klnbz dolgokhoz kapcsold rzelmeinket jelentik, amelyeket elssorban rtkrendnk hatroz meg.
Az rtk bizonyos dolgok s llapotok preferlsa ms dolgokkal, llapotokkal szemben. Az rtkek a tudati felfogsunkban ltez j-rossz tleteket tkrzik vissza. Az rtkek hatrozzk meg azt, hogy mit tartunk jnak, fontosnak az letben, mit tartunk kvetelsre rdemesnek. Az rtkek egymssal klcsnhatsban llnak, s rtkrendszert alkotnak. Ezek ltalnosabbak, mint az attitdk. Az rtkek az attitdket altmaszt vlasztsok, amelyek ppen ezrt ltalban konzisztensek az attitdkkel.
Az attitdknek gondolati sszetevik vannak, ezek a hiedelmek. A hiedelem olyan elkpzels vagy gondolat egy trgyrl, vagy dologrl, ami nem felttlenl igaz, de mi igaznak hisszk. Ha valakinek ismerjk a hiedelmeit s rtkvlasztsait, akkor elg jl tudunk kvetkeztetni az attitdjre.
A tanuls egy alapvet magatartsi folyamat, amely a gondolkods s a magatarts fejlesztst s mdostst eredmnyezi. A tanuls teht olyan viszonylag lland magatartsbeli vltozs, amely a tapasztals rvn jn ltre. A tanuls az egynre jellemz, s pszicholgiai jellemzket vltoztat meg. A szervezeti tanuls olyan folyamat, amely sorn a szervezet kpes a felhalmozdott tapasztalatok alapjn j tudst, j ismereteket ltrehozni s azokat a szervezeten bell elterjeszteni, hogy azok elrhetk s felhasznlhatak legyenek az sszes munkatrs szmra is.
Szocializcinak nevezzk azt a folyamatot, amelynek keretben az egyn egy adott kultrban elsajtt bizonyos trsadalmi, szervezeti vagy csoport jellemzket. Az egyn klnbz rtkeket s viselkedsformkat kap, ezltal kpe lesz az adott trsadalomban val mkdsre. A szocializci megvalsul az iskolkban, vallsi szervezetekben, munkahelyeken. Legmaradandbbak a kora gyerekkori csaldi trtnsek.
Szoksos a tuds hrom nagy terletre trtn felosztsa, amely kzelebb visz a konkrtumokhoz. Ez a hrom terlet: a kognitv tuds, az affektv tuds s a motoros tuds. A megklnbztets lehetsges ugyan, de nagyon nagyvonal. A kognitv, az affektv s a motoros tuds minduntalan thatol egymsba, ksrik egymst, sszefondnak egymssal.
A kognitv tuds az rtelem, a gondolkods mkdsben megvalsul tuds, s termszetesen az rtelmi, gondolkodsi mkds megvalstsnak tudsa. Itt helyezkednek el az ismeretek, ismeretrendszerek, a gondolkodsi mveletek: az analzis, a szintzis, az elvons, az sszehasonlts, az sszefggsek felfogsa. A kognitv tanuls egy mentlis folyamat, egy tudatos szellemi tevkenysg, melybe bele tartozik az informcigyjts, az informci szelektlsa, trolsa, feldolgozsa, dnts meghozatala s a kvetkeztets levonsa.
Viselkedseink s attitdjeink, hiedelmeink s gondolataink lehetnek egymssal sszhangban, de ellent is mondhatnak egymsnak. A kognitv disszonancia egy szocilpszicholgiai elmlet, melyet Leon Festinger amerikai pszicholgus alkotott meg 1957-ben. Az elmlet alapgondolata, hogy mikor valamilyen j informci vagy tapasztalat ellentmond a korbbi elkpzelseknek vagy ismereteknek, akkor disszonancit, bels feszltsget lnk t. Ez a disszonancia szorongskelt llapot, melyet cskkenteni igyeksznk. A disszonancia cskkenthet a cselekvs elvgzse eltt is, mintegy a tervezett cselekvst igazoland, ezt nevezzk dntsi disszonancinak.
A szemlyisg krdse a pszicholgia egyik legrgebbi problmja. Az els ismert szemlyisgi elmletet Hippokratsz alkotta meg i.e. 400-ban. Szerinte ngy alapvet szemlyisgi tpus ltezik: melanklikus - depresszis, kolerikus – ingerlkeny, szangvinikus – derlt, s flegmatikus – kznys. Vgleges vlasz azonban azta sem szletett a szemlyisgpszicholgia egyik kzponti krdsre, vagyis hogy mennyit magyarznak meg a viselkedsbl a szemly rkltt adottsgai s mennyit a kls tnyezk.
A szemlyisg a viselkedsnek, gondolkodsnak, s az rzelmeknek az a jellegzetes mintzata, amely meghatrozza , hogy a szemly hogyan alkalmazkodik a krnyezethez. Mskpp fogalmazva a szemlyisg a rnk jellemz tulajdonsgok sszessge.
Freud egy topogrfiai modellben szemlltette a llekrl alkotott elgondolsait, melyben hromfle nrl beszl, szerinte a szemlyisg 3 nagy rendszerbl ll: id (sztn-n), ego (n), szuperego (felettes n).
ID - Az id a szemlyisg legprimitvebb rsze, amelybl az ego s a szuperego kifejldik. Az jszltt is rendelkezik vele. Tartalma az hsg, a szomjsg, az let vdelme s a szexulis rmszerzs. Az id is az rmelv alapjn mkdik.
Ego - Az ego a valsgelvnek engedelmeskedik: az sztnimpulzusok kielgtsvel addig kell vrni, amg a megfelel krnyezeti felttelek ltre nem jnnek. Az ego a szemlyisg vgrehajt szerve.
Szuperego - A szuperego, amely eldnti, hogy egy cselekedet j e vagy sem. A szuperego a trsadalom rtkeinek s erklcsi norminak bels kpviselje. A szuperego a szli jutalmazsok s bntetsek rvn alakul ki. A szuperego norminak a megsrtse, a szli szeretet elvesztst s az azzal jr szorongst idzi fel. Ez a szorongs tudattalan, de bntudatknt lhetjk t. Az id egsze, valamint az ego s a szuperego nagyobb rsze a tudattalanba merl, az ego s a szuperego kis rsze pedig tudatos vagy tudatelttes.
Freud elmletvel prhuzamba llthat Berne n-llapot modellje. Az n-llapot-modell a vilgban val ltezs hrom klnbz mdja, ezek viselkedsek, gondolatok s rzsek kszlete.
Gyermeki n-llapot: ha gy viselkedek, gondolkodom s rzek, mint gyermekkoromban, akkor Gyermeki n-llapotban vagyok.
Szli n-llapot: gy viselkedek, gondolkodom s rzek, ahogy azt szleimtl lttam, vagy szl figurimrl msoltam, akkor Szli n-llapotban vagyok.
Felntt n-llapot: olyan mdon gondolkodom, viselkedem s rzek, hogy ez a krlttem trtn esemnyekre kzvetlen reakci, melynek sorn felhasznlom sszes felntt kpessgemet, akkor felntt n llapotban vagyok.
A dnt klnbsg a pszichoanalzis s a tranzakcianalzis szemlyisgelmlete kztt az, hogy utbbiban az nllapotok az egyn szemlyes lettrtnetnek konkrt esemnyeit rzik.
Eysenck a tulajdonsgokkal kapcsolatban kt egymstl fggetlen dimenzit tallt:
extraverzi – introverzi, s rzelmi stabilits – labilits. Ezeket egy koordintarendszerben helyezte el.

Az 1980-as vek kutatsa alapjn 4 jellegzetes rtkrendet klnbztethetnk meg: szoks- s hagyomnyrz, polgri-individualista, utpikus-anarchisztikus, s brokratikus rtkrendet.
sszegzsknt teht egy szervezetnek ugyangy van viselkedse, mint egy embernek, csak sokkal sszetettebb. Ezrt a vezetknek tisztban kell lennik azzal, hogy milyen tulajdonsgokkal br az adott vllalat, illetve azok alkalmazottai. Egy szervezetnek kpesnek kell lennie tanulni, s megfelelen reaglni a krnyezeti hatsokra, mert csak gy kpes fejldni. A szervezet hatkony mkdshez szintn elengedhetetlen, hogy a dolgozk elgedettek legyenek, ugyanis akkor a leghatkonyabb a munkjuk. A menedzser feladata, hogy az embereket megismerje, tudja, hogy mire hogyan reaglnak, ezrt felttlenl szksgesek szmra pszicholgiai ismeretek. Ha kiismerte az embereket, kpes lesz ket irnytani, ezltal kpes lesz a cg munkjt s a termelst hatkonny tenni.
Forrsok:
http://www.uti.bme.hu/data/segedanyag/111/szervezetiuviselkedes_jegyzet_term_141644.pdf
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:hHFr_HDx2a0J:mba.net-tech.hu/Projektek/MBA2002/Szervezeti/Tetelek/szervezeti2002_2.doc+Szervezeti+viselked%C3%A9s&cd=1&hl=hu&ct=clnk&gl=hu&client=firefox-a
http://elib.kkf.hu/edip/D_11343.pdf
http://hu.shvoong.com/social-sciences/psychology/1663796-sigmund-freud-pszichoanalitikus-elm%C3%A9lete/
| |