|
folytats....
Kategria
|
Vltozs szzalkban
|
Hztartsi vegyiruk s kozmetikumok tlaga
|
0
|
Mosszer
|
- 8
|
blt
|
+ 4
|
Mosogatszer
|
+ 3
|
ltalnos tiszttszerek
|
- 4
|
Forrs: Nielsen piackutat vllalat
http://pmsz.org/hu/kutatasok/stabilizalodott-haztartasi-vegyiaruk-es-kozmetikumok-300-milliard-forintos-piaca-tavaly
A fenti tblzat azt mutatja, hogy 2010-ben az elz vhez viszonytva hny szzalkot vltozott a forgalom rtkben mrve. Az adatok szerint a hztartsi vegyi ruk s kozmetikumok tlaga nem vltozott, a mosszerek s ltalnos tiszttszerek forgalma cskkent, mg az bltk s a mosogatszerek ntt.
A kvetkez tblzat klnbz boltlncok forgalom szerinti rangsort mutatja.
Ami biztat, hogy a Tesco utn kt magyar lnc jelenik meg a rangsorban.
A Tesco, CBA s Coop ll a legnagyobb forgalm lelmiszer-kereskedelmi lncok 2010. vi ranglistjnak ln, ahogyan egy vvel korbban is. A Tesco forgalma 666,5 millird forint a 2010-2011-es zleti vben, szemben a 2009. vi 638,4 millirddal. Tbbek kztt ezt llaptja meg a Nielsen piackutat vllalat 2010. vi toplistja, amit a vllalatok sajt kzlse, illetve becslsek alapjn lltottak ssze.
Sorszm
|
Boltlnc
|
Forgalom
|
1.
|
Tesco
|
666,5
|
2.
|
CBA
|
555,0
|
3.
|
Coop
|
510,0
|
4.
|
Spar
|
381,3
|
5.
|
Rel
|
360,0
|
6.
|
Auchan
|
224,8
|
7.
|
Lidl
|
221,0
|
8.
|
Metro
|
209,9
|
9.
|
Penny Market
|
160,8
|
10.
|
Cora
|
96,6
|
11.
|
dm-Drogerie Markt
|
63,7
|
12.
|
Aldi
|
52,6
|
13.
|
Match
|
42,2
|
14.
|
Rossmann
|
41,7
|
15.
|
Profi
|
25,0
|
http://pmsz.org/hu/search/node/vegyi%C3%A1ru
Az lelmiszer s hztartsi vegyiru, valamint kozmetikum kis- s nagykereskedelmi vllalatainak forgalom szerinti rangsora 2010-ben. Millird forintban.
A mai piac forrsai szerint stagnlnak a sajt mrks termkek. A sajt mrks termkek a kereskedelmi ruhzak sajt mrkit jelentik, ezeknek az rucikkeknek a sajtossga, hogy csak egyetlen vllalat, vagy egyetlen lnc zletei forgalmazzk. ltalban ezeknek a mrkknak a neve egyezik az ket forgalmaz kereskedelmi egysgek nevvel, pldul Coop, Spar, Tesco esetben. Elfordul azonban az is, hogy a boltok fantzia nvvel ltjk el sajt termkeiket, ez a helyzet a Penny market, Lidl diszkont ruhzakban is.
Hztartsi vegyiruk esetben 83%-os a gyrti mrkk piacrszesedse, teht kereskedelmi mrkkra mindssze 17% jut. A piackutatk ezeknl a mrkknl stagnlst regisztrltak az elmlt vek adatai alapjn.
A Mai piac kutatsai alapjn a fogyasztk vsrlsi dntseiben a legfontosabb tnyez a kedvez r/ rtk arny. Emellett felmrseik szerint a vsrlk 2/3- a a kereskedelmi mrkk minsgt ugyanolyannak tartja, mint a gyrti mrkkt. gy kt okbl veszik a kereskedelmi termkeket, vagy az egyez minsg miatt, vagy az alacsonyabb r miatt. Azonban az is idetartozik hogy a megkrdezettek 44%-a azt a vlaszt adta, hogy a gyrti mrka jobban megri az rt, teht ennek az esetben hajlandak tbbet fizetni a vsrlk. (http://www.maipiac.hu/index.php/elemzesek/8688-stagnalnak-a)
Szintn a Mai Piac felmrsei alapjn az mutathat ki, hogy a hazai kereskedelmi hlzatok jl brjk a versenyt szemben a fggetlen kisboltokkal. Ezekre az jellemz, hogy kisebb teleplseken erssebben szerepelnek, hiszen ezeken a helyeken nem tallhatok hiper-illetve szupermarketek, mg vrosokban az emberek nagyobb valsznsggel vsrolnak ott. Emellett a hazai lncok vsrli kzl a megkrdezettek 42%-a gondolta gy, hogy az zletekben knnyen megtalljk, amit keresnek. A megkrdezettek 43%-a gondolja gy, hogy ezek az zletek j minsg termkeket is knlnak, ezzel az arnnyal ugyan megelztk a diszkontokat, de szupermarketek 49%-tl, valamint a hipermarketek 59%-tl mg elmaradnak. (http://www.maipiac.hu/index.php/2011-aprilis/7884-jol-birjak-a-versenyt)
Vannak olyan termkek, amelyek szempontjbl fontos szerepk van a hazai lncoknak, pldul feldolgozott hs, sr, sajt, sznsavas dtital. A vegyi ruk esetben azonban kevsb fontos csatornt kpeznek a hazai lncok.
A Progresszv magazin 2010. vfolyam 10. szmnak cikke arrl rt, hogy 2009. jlius ta nvekedett haznkban a fogyaszti index, ahogyan szerte Eurpban is. A kereslet nvekedsnl kulcstnyez a fogyaszti bizalom. Azonban ez a fogyasztsi hajlandsg megvltozott az utbbi idben a vlsg hatsra. Haznkban a fogyasztk 68%-a vltoztatott vsrlsi szoksain. Mg az eurpaiak tbbsge elssorban ruhkon, szrakozson sprolt, harmadik helyre pedig az olcsbb lelmiszerek kerltek, addig a magyarok inkbb lelmiszeren szeretnek sprolni. Nlunk az olcsbb lelmiszerre val ttrst vlasztotta a megkrdezettek 65%-a, ruhn s rezsi kltsgen pedig a magyarok 63-63%-a szeretne sprolni. Ugyanakkor rdemes megjegyezni, hogy Ausztriban s Nmetorszgban, mg tbben vltottak olcsbb lelmiszerre.
Szintn ebben a cikkben volt olvashat, hogy haznkban 2,7%-al kevesebb lelmiszert, hztartsi vegyi rut s kozmetikumot adtak el a boltokban 2010. prilistl jniusig, mint egy vvel korbban. Ez a cskkens temnek lassulst jelzi. Ez a trend ms orszgokban is negatv.
A Progresszv magazin 2010. vfolyam 7. szmban pedig azt vizsgltk, hogy a 2008-ban kirobban vlsg kimutathat-e az lelmiszer-kereskedelmi cgek akcis aktivitsban. Az eredmny szerint 2008 s 2010 kztt az akci dmping szmotteven fokozdott. 2000 termkbl 2008-ban kevesebb, mint 10% kerlt akcis ron a polcokra, 2009-ben 13%, 2010-ben pedig 15%. A mrks vegyi ruk akcis dinamikja viszont jelentsen, a mrks lelmiszerek pedig csekly mrtkben elmaradt a mintban betlttt slyuktl, s a dinamikjuk is tlag alatti bvlst mutatott.
A csatornatpus szerint vizsglva a msodik legmagasabb akcis arnnyal a hipermarketekben tallkoztunk. A szupermarketeknl viszont mr komolyabb kilengseket tapasztaltunk. nmagban mr az is rdekes, hogy ebben a csatornban bizonyult legalacsonyabbnak (9 szzalk) az akcis intenzits. Radsul a CBA-n kvl rdemi nvekedst nem is tapasztaltunk. (http://www.progressziv.hu/kereses?keyword=vegyi+%C3%A1ruk&search_submit=keres%C3%A9s)
A Nielsen piackutat vllalat felmrst ksztett arrl, hogy lelmiszer kategrij ruk vsrlsa a vsrlk hny %-a figyel arra, hogy magyar termket vlasszon. Az eredmnyek a kvetkezk lettek.
Az egyes lelmiszer-fajtkat tekintve, a magyar termkek kzl legtbben a hsksztmnyeket rszestik elnyben (a vlaszadk 81 szzalka). Tovbbi sorrend: zldsg s gymlcs (76), tej (72), alapvet lelmiszerek, mint liszt, cukor, bzadara (62), sajt, joghurt-tejfl-kefir-tejdesszert-tejszelet (54-54), mz s lekvr (53). Ezt kveten a sorrend: tszta, svnyvz, fagyasztott zldsg s gymlcs, tolaj, gymlcsl s sznsavas dtital, margarin s vaj, des keksz, konzerv s dobozos tel, csokold, sr.
A felmrsbl azonban nem derl ki, hogy mi a helyzet vegyi ruk tekintetben. A felmrsbl nem derl ki, hogy nem is vizsgltk ezt a kategrit, vagy olyan alacsony a szzalk, hogy nem jelentettk meg az eredmnyekben. A primer vizsglat sorn teht erre a krdsre ki kell trnnk. (http://hu.nielsen.com/site/20110307.shtml)
Fkuszcsoportos vizsglat
Szrkrdv csoportszervezshez
1. Dolgozik-e n vagy csaldja az albbi terletek valamelyikn?
-
Marketingkutats, reklm, PR igen - nem
-
Piackutats igen – nem
-
Vegyipar igen – nem
2. Rszt vett-e n az elmlt 6 hnapban valamilyen piackutatsban?
3. Milyen az n iskolai vgzettsge?
-
alapfolk vgzettsg (8 ltalnos)
-
Kzpfok vgzettsg
-
felsfok vgzettsg
4. Milyen gyakran vsrol vegyi rukat?
-
- Gyakrabban mint kthetente
-
- Kb kthetente
-
- Havonta
-
- Ritkbban mint havonta
Fkuszcsoportos vizsglat forgatknyve
A vizsglat clja: magyar vegyi ruk fogyaszti megtlse
-
Bevezets, modertor bemutatkozsa
Modertorok: Erdlyi Nomi, Fekete Nikoletta, Gorzs Melinda
Ksznetnyilvnts a rszvtelrt, bemutatkozs, az sszejvetel cljnak ismertetse: Mennyire figyelik vegyi ru vsrlsa sorn, hogy magyar gyrts termket vlasszanak. Fontosak az szinte vlaszok. Megbeszljk a csoport tagjaival, hogy tegezdni vagy magzdni szeretnnek?
-
Csoport bemutatkozsa
Csoportban rsztvevk rvid bemutatkozsa:
Hny vesek vagytok?
Mi a foglakozsotok?
Szabadidtkben mit csinltok?
Van valami rdekessg, amit el szeretntek mondani magatokrl?
-
Asszocicis jtk
Ksznm a bemutatkozst! Kezdsknt egy asszocicis jtkot szeretnk jtszani veletek. Mondok egy szt, s azt szeretnm krni hogy gondolkods nlkl egyszerre mondjtok ki azt a szt, ami az ltalam mondott sz alapjn eszetekbe jut (a vegyi ruk tmakrben). A jtk sorn sorban haladunk kezdjk balrl.
Gazdasg – Magyarorszg – mospor – CBA – EU – minsg - r
-
Mapping mdszer
A vlaszadk a piacon fellehet vegyi ru mrkkat csoportostjk klnbz szempontok alapjn. 12 blt mrkrl adunk nekik listt, s azokat kell csoportostani. Ha vgeztek, akkor elmondjk, hogy mi alapjn csoportostottak, a csoport jellemzst ismertetik, illetve elmagyarzzk mirt kerltek bizonyos mrkk egy csoportba.
Mrka lista: Floren, Quanto, Coccolino, Silan, Lenor, Sbudget, Well Done, Lorin, Bip, Dreft, Biopon, Softnair
-
Mondat kiegszts technikja
Egy befejezetlen mondat kiegsztsre krjk a vlaszadkat.
Pl. Krjk fejezze be az albbi mondatot!
Azok, akik rendszeresen magyar termket vsrolnak, ….
-
Buborkrajzos –projektv technika
Kt hlgy ll a polcoknl s azon gondolkoznak, hogy egy magyar vegyi rut, vagy egy klfldi vegyi rut vsroljanak inkbb! rjk a buborkba, melyikk mit mondhat!
-
Fogyaszt szoksok s vsrlsi magatarts vizsglata
Milyen vegyi rukat vsroltok e leggyakrabban?
(pl. mosszer, mosogatszer, lgfrisst, stb..)
Milyen gyakran vsroltok vegyi rukat? (hetente, havonta 2-3-szor, havonta, ritkbban)
Ezek kztt vannak magyar termkek is?( pl magyar mrkk felsorolsa)
Amennyiben vsrolnak magyar termket, akkor mirt pp azt veszik?
(elnyk, megszoksok)
Ha nem vsrolnak magyar termket, mirt nem?
Milyen tpus zletben szoktak vegyi rukat vsrolni, illetve ha vsrolnak magyar vegyi rut azt melyik zletben?
Elre megtervezik, hogy milyen mrkj termket vsrolnak, vagy a vlasztk elemzse utn dntenek?
A polc elrendezse mennyire van hatssal a vsrlsi dntsre?
Milyen ltalban a termkek rsznvonala, minsge, kiszerelse? Klfldi, illetve magyar mrka esetbe? Egymshoz viszonytva hogy rtkelik az elbbi tnyezket?
Magyar vegyi ru hasznlata esetn volt-e valami problma hasznlat kzben, vagy utna? (pl mosogatszertl kits, mospor nem tvoltotta el a szennyezdseket)
-
Termkfejlesztssel kapcsolatos krdsek
Milyennek tli a vlasztkot? Elgedettek-e a knlattal, elgedettek-e a magyar termkek sszes termken belli arnyval?
Milyen elvrsaik vannak, milyen egy j vegyi ru? (folteltvolt, illatostott, megrzi a ruha minsgt, sznt)
Milyen vegyi ru mrkkat ismer? Ezek kztt van-e magyar? Rangsoroljk a mrkkat, mirt ez a sorrend? ( Kln a mosporok, bltk, tiszttszerek)
Mennyire elgedettek a termkkel? (csomagols, kiszerels, hatkonysg, r)
Van-e olyan tulajdonsg, amit hinyolnak az adott termkbl? (csomagolsban, kiszerels bvtse, extra tulajdonsgok pl: sznvd)
Milyen j termket ltnnak szvesen a piacon? Mik azok a tulajdonsgok, amiket szeretnnek egy blt, mospor, tisztteszkz tekintetben? Milyen legyen rsznvonalban, csomagolsban, kiszerelsben, tulajdonsgaiban?
-
Levezets
sszefoglalni az elhangzottakat, megkrdezni eszkbe jutott-e mg valami, ami az elzekben kimaradt s fontos lehet!
Rszvtel megksznse.
Krdvezs Kirtkelse
A krdv lekrdezse sorn a mintban szerepl szemlyeket nknyes mintavtellel vlasztottuk ki. Azok az elemek kerltek a mintba, akik knyelmesen elrhetek voltak. Ezek az emberek a Spar, Interspar, CBA, Parola soproni zletei eltt lettek megkrdezve.
A megkrdezettek zme n volt, a mintban 83%-os arnyban szerepelnek k, azaz a 60 megkrdezettbl 50 n volt. A kor alapjn a legtbben, ppen a fele a megkrdezetteknek 36-55 v kztti korcsoportba tartozik, abban az esetben, ha a vgzettsgket nzzk lthatjuk, hogy a kzpfok vgzettsgek kerltek nagyobb rszt a mintba. A kisvrosiak nagy arnyban ( 70%-ban ) val elfordulsa azzal magyarzhat, hogy Sopron vrosban krdeztk meg az embereket, amit a kisvros kategriba soroltunk. Nagyrszt ugyanakkora arnyban vannak olyanok a mintban, akik csaldi hzban illetve trsas hzban laknak. A meglltott emberek 26 %-a 1000 Ft- 5000 Ft kztt, 41%-a 5000 Ft- 10000 Ft kztt, 23%-a 10000Ft- 15000 Ft kztt klt egy hnap alatt vegyi rukra, a maradk 15000 Ft-nl tbbet klt el egy hnap alatt ezeknek a termkeknek a megvsrlsra.
Krdv elemzse
A vsrlkat els krben arrl krdeztk meg, hogy hol szoktak a leggyakrabban vegyi rukat vsrolni. Vlaszadsuk sorn tbb vlaszt is megjellhettek.
A diagramon jl lthat, hogy a legtbb vlaszad a Tesco-t jellte meg fbb vsrlsi helynek.
Msodik helyen az Interspr ll, ebbl is kiderl, hogy a vsrlk a hipermarketeket rszestik elnyben, amikor vsrolni indulnak.
A megkrdezettek kzl mg szp szmban jelltk vsrlsi helynek a CBA-t, a Lidl-t illetve mg a Spar-t. A tbbi kereskedelmi egysg elenysz szavazatot kapott
Msodik krdsnkben arra krdeztnk r, hogy vsrlsnl oda szoktak-e figyelni, hogy magyar termket vlasszanak.
A krdiagrambl kiderl, hogy a megkrdezettek 52%-t nem rdekli, hogy magyar vagy klfldi termket tesznek a kosarukba.
Mindssze 48%- a figyel oda arra, hogy magyar termket vsroljon.
Kvetkez krdsnkben megkrtk a megkrdezetteket, hogy 1-tl 5-ig rtkeljk a krdseinket. Itt a kvetkez eredmnyek szlettek:
A megkrdezettek arra a krdsre, hogy mennyire vannak megelgedve a magyar ruk minsgvel 4,05 –s rtket adtak, amibl arra kvetkeztetnk, hogy igen is meg vannak elgedve a magyar termkek minsgvel.
Kvetkez krdsnkre, hogy mennyire tartjk szksgesnek azt, hogy magyar termkek vsrlsval tmogassk a magyar gazdasgot arra a 3,75-s rtket szavaztk, ami egy szintn j tlagnak mondhat, ami azt jelenti, hogy szksgesnek tartjk, hogy mi magyarok tmogassuk a magyar gazdasgot azzal hogy magyar termkeket vesznk a boltokban
Arra a krdsnkre, hogy mennyire rtenek egyet azzal, hogy a magyar vegyi ruk minsge kevsb j, mint a klfldi, erre 2.3-as tlagot adtk s ebbl j kivehet, hogy szerintk egyltaln nem rosszabb minsg egy magyar vegyi ru, mint a klfldi.
s vgl arra a krdsnkre, hogy mennyire rtenek egyet azzal, hogy a klfldi vegyi ruk ugyanolyan ron rhetek el, mint a magyar vegyi ruk, erre mindssze 2.27-es tlagot adtak, amibl arra kvetkeztetnk, hogy egy magyar illetve egy klfldi termk kztt igen is vannak rklnbsgek.
A vsrlkat arrl is megkrdeztk, hogy milyen mrkj bltket szoktak hasznlni, illetve vsrolni leggyakrabban. A vlaszadk tbb mrkt is megjellhettek.
A diagramon lthat, hogy a megkrdezettek fele Lenor bltt hasznl, vagy legalbb is azt gyakran vsrol. Az emberek 46,7 %-a Silant szokott vsrolni, 41,7 %-uk pedig Coccolino-t. A tbbi mrka jval kisebb npszersgnek rvend a vsrlk krben. A megkrdezettek kztt voltak olyanok is, akik nem emlkeztek az blt nevre, amit hasznlnak, vagy voltak, akik nem hasznlnak bltt. A magyar mrkk kzl a Bip a legnpszerbb, ezt 60-bl 7 ember vsrolja, mg a Well Done-t 4 f, a Lorint pedig csak ketten hasznljk.
Az emberek tbbsge azt hitte, hogy ezek a termkek szinte mindegyike magyar mrka, s rszben igazuk volt, ugyanis a Coccolino s a Silan is magyar mrka volt eredetileg, de most mr klfldi tulajdonban vannak. Ettl fggetlenl gyrtanak mg Magyarorszgon ilyen termkeket is, de hivatalosan mr nem szmtanak magyar mrknak.
A krdv kvetkez krdse a mospor mrkkra vonatkozott, itt is azt vizsgltuk, hogy melyik termkeket vsrolnak a fogyasztk. Tbb mrkt is megjellhettek a vlaszadk.
Az oszlopdiagramon tisztn ltszik, hogy a megkrdezettek tbb mint fele Tomi Kristllyal mos otthon, illetve 60-bl 25 f Arielt hasznl. A kvetkez kt legnpszerbb mospor mrka a Bonux 25%-al, ill. a Persil 21,7%-al. A Vanish-t s a Biopont is sokan megjelltk, a tbbi mosport kevesen veszik le a polcokrl. Sajnos a magyar sz mosport is csak a megkrdezettek 6,7%-a vsrolja. Itt is a megkrdezettek tbbsge meg volt rla gyzdve, hogy a Tomi magyar mrka, s gy k is magyar termket hasznlnak, de sajnos mr az sem az. Henkel termk, aminek egy rszt Magyarorszgon, egy rszt klfldn gyrtjk.
A tiszttszer mrkkkal kapcsolatban is ugyan ilyen tpus krdst tettnk fel a vsrlknak.
Az eredmnyekbl kiderlt, hogy a megkrdezettek tbb mint 2/3-a Domestos-t hasznl otthon ferttlentsre, ami eredetileg szintn magyar mrka volt, amg klfldi tulajdonba nem kerlt. A fogyasztk kzel fele pedig Ajax-ot, Cif-et, vagy Flraszept-et hasznl, voltak, akik tbbfle mrkj tiszttszert is tartanak otthon, vagy hol ezt, hol azt veszik. A magyar mrkk kzl Ultra Derm-et a vlaszadk 23,3%-a vsrol, Caola mosszappant pedig 60-bl 3 f.
Megkrdeztk az embereket arrl is, hogy adott tnyezk mennyire befolysoljk ket a vsrls sorn. Az els krds az volt, hogy mennyire szmt a bolt tvolsga a vsrlsnl. A megkrdezettek 55%-a vlaszolta azt, hogy a bolt tvolsga meghatroz, abban a boltban vsrolja meg a szksges rukat, ami lakhelyhez kzel tallhat. 35% azt a vlaszt adta, hogy a bolt tvolsga nem, vagy egyltaln nem lnyeges, amennyiben szksg van a termkre, akkor rte megy, 10 %-ot ez a krds nem foglalkoztat a vlaszts sorn.
A kvetkez krdssel azt vizsgltuk, hogy mennyire figyelnek arra a vsrlk, hogy kifejezetten magyar termket vlasszanak. Itt sszesen csak 35% mondta azt, hogy fontos szmra a hazai termk megvsrlsa, mg ennl is kevesebb, pontosan 30% lltotta, hogy mindegy neki hogy belfldi, klfldi, vagy kereskedelmi mrkrl van sz az adott termkkategria esetben. Az emberek 30%-a egyltaln nem figyel arra hogy hol gyrtjk a termket, amit vsrol.
Vegyi ruk esetben sok gyrt hasznlja az illatostott termkeket, ezrt arra is kvncsiak voltunk, az emberek vajon elnyben rszestik-e ha az runak illata is van. Az embereknek tbb mint a fele, 63%-uk azt adta vlasznak, hogy igenis befolysolja a vsrls sorn, hogy a termknek finom illata legyen., de mg gy is 25% vlaszolja azt, hogy t ez a tnyez egyltaln nem befolysolja az rtkels sorn.
Arra a krdsre, hogy az r-minsg arny mennyire fontos a dntsben, azt a vlaszt kaptuk a megkrdezettek mindssze 20 %-tl, hogy a minsg lnyegesebb, mint az r, ltaluk jobbnak szlelt minsg termkrt akr tbbet is hajlandak fizetni. 62 % azonban a vegyi ruk esetben elszr az rat vizsglja meg, s kevsb hajlandak tbb rat megfizetni a jobb minsg rdekben.
A vizsglt szemlyek 70%-a mindig az adott vsrls eltt mrlegeli, hogy jelenleg mekkora kiszerels termkekre van szksge, s az alapjn vlaszt, 21 %-uk viszont mindig a mr jl bevlt mret termket veszi meg.
Szerettk volna azt is megtudni, hogy mi l az emberek fejben arrl, hogy melyek a magyar mrkk, ezrt nyitott krds formjban erre rkrdeztnk. Ennek alapjn a kvetkez eredmnyekre jutottunk.
Ez alapjn lthat, hogy az emberek majdnem fele emltette az sz mrkt, mint hazai termket, 16 emltst kapott az Ultra,12-t a Flraszept s 14-et a Tomi Kristly. Br a Tomi Kristlyt sokan jelltk meg magyar mrknak, ez nem gy van. Az is lthat az brbl, hogy az emberek nincsenek tisztban azzal, hogy a WellDone is magyar mrka.
| |