|
Vmos Mikls - Zenga Znek
Vmos Mikls - Zenga Znek

„Egy hatves gyermek szeme mindig hls optika az r szmra, ha egy letnt vilg groteszk furcsasgait, a gyermeki tiszta sszersggel s logikval felfoghatatlan elemeit akarja felmutatni.”
Vmos Mikls az ’50-es vek korszakt mutatja be sajt gyermekkori ltszgbl. Az egyes szm harmadik szemly, de stlusban ersen a kisgyerek szemlletre s beszdmdjra hangolt trtnetnek mr a legelejn tallkozunk a korabeli trsadalom csaldokat s egyneket tnkretev konfliktusaival. A valls, a szerelem, a politika, a faji hovatartozs, a csald, a bartsg mind msfajta hsget, megrtst, titkokat kvetel, s a ficska nehezen igazodik el a kvetelmnyek s a kpmutats vilgban. Az vodbl iskolba lp fszerepl, csi szemben zavar, kuszasgban fondnak ssze krnyezetnek ellentmondsai.
A kisgyerek titokban hittanrra kezd jrni Angelikhoz, az egykori apchoz. A szentlet n megtantja a ktelez imdsgokra, bibliai trtnetekre s az alapvet hitttelekre, szablyokra. Az utbbiakat a fszerepl gyereksszel sajtos mdon fogja fel, sok logikt nem lt bennk, viszont rszleteket kiemel bellk, s lelkiismerete szerint betartja azokat, idvel egyre fogy lelkesedssel. A vallsnak megfelel viselkeds s az egykor gyerekek ltal mutatott viselkedsi minta kztt hzd ellentmondsba kerl a fhs. Erdssanya vezeti r a nemi klnbsgekre, szvesen leskeldnek nagy- s kislnyok utn. az aki, elmondja, hogyan mkdik a szexualits frfi s n kztt, hogyan lesz a gyerek. Ebben a tmban megkrdezi Angelikt is, aki mereven elzrkzik a tmtl. Apja idegesen, egy szivar mellett, a termszetbl vett pldval (mhecske, porz, bibe) magyarzza el a gyermek szmra a knyes tma lnyegt. Ilonka, a gyerekek mell rendelt neveln elmesli neki, hogy neki mr volt terhessg-megszaktsa. Megfigyeli a tzel kutyk viselkedst, s knytelen igazat adni Erdssanynak. Az informcikat tbb helyrl gyjti ssze, srelmezi ksbb, hogy nem voltak vele szintk, amikor egyszeren is elmagyarzhattk volna neki.
Folyamatosan egyezteti a viselkedst a vallsi normkkal, bn avagy nem bn, amit tesz.
Az anyja elmondja, hogy a btoraik elhagyott javakbl szrmaznak, az llamosts utn visszavsroltk a hzat, mivel az apa belgyes volt. Az apnak ott kellett hagynia az llst, mikor Rajkot eltvoltottk. Marsknt tudott munkt vllalni, de szorgalmval sztahanovista lett. Ateista vilgszemllet, nem akarja, hogy a fia templomba jrjon. Szemben ll a felesge rokonsgval, mert neki „derogl a magnszektor”.
Az ismersk (Danyisanyibcsi s Luxsanyibcsi) beszlgetsbl hallja ki, hogy Rkosit felmentettk els titkri megbzatsa all, helyre Ger Ernt lltottk. Megtudja, hogy apja az llamostsokkal s a szerzetesrendek felszmolsval foglalkozott, gy nyilvnvalv vlik, hogy mirt nem tmogatja a fi hittantanulst.
Az anya mezgazdasgi gpalkatrszek importjval foglalkozik, de a szocialista ipar korltozott teljestmnye miatt hibaval a munkja, nem annyit kldenek az rubl, amennyit rendel, csak amennyi jut.
A krhzban megismert Szszy-Beck nev zsid gyerek rkrdez, hogy is zsid-e, mire csi egybl tiltakozik. Otthon errl nem beszltek, de vgl megtudja, hogy csaldjuk is zsid szrmazs, de k nem tartottk meg a vallsukat, mint Szszy-Beckk. Csaldst okoz neki, hogy is a zsidkhoz tartozik, akiket azeltt lenzett, ragaszkodik keresztny vallshoz.
Egy kivettst vehetnk szre, amikor beteg lesz a gyerek s krhzba kldik. Akkor a gyerekek egy id utn elkezdenek lzadozni. Elszr megszkik egyikk, de visszahozzk. Kitr a gyereklzads, mindenki haza akar menni. Mint a forradalom. A rgi rendszert, amikor szabadok voltak, zsarnokok vltjk fel. Ez az j rendszer az ern alapul. A doktorok hisznek abban, hogy majd ezt a vilgot az tleteikkel fogjk "meggygytani".
Amikor az iskolba bekerl, Szszy-Beck szemlye miatt belp az ateista szakkrbe, holott nem is tudja mirl lesz ott sz. Kiderl rla, hogy vallsos, az igazgat hasznosnak tartja a jelenltt mint az „rdg gyvdje – Isten gyvdje”, a szakkrvezet s trsai ellenben vdi hitbli meggyzdst, ameddig brja.
Teljesen elbizonytalantjk, azzal hogy a Bibliban rejl ellentmondsokat felfedik eltte. Az igazgat felsorolja neki a materializmus perdnt s a tudomnyok ltal tbbszrsen igazolt elmleteit.
Szszy-Beck apja eltiltja fit az csitl, mert csi apja vs volt. Ezt persze tagadjk otthon, ha csak adminisztratv munkt is vgzett az apa, de az emberek s csi is egy kalap al veszi az sszeset s egyformn eltli ket.
Ebben a korban, amikor nem lehetett nyltan beszlni, a kisfi nyugodtan kifecsegett mindent mg az ateista, szocialista igazgat eltt is, aminek apja kifejezetten nem rl.
csi vvdik a valls s a materializmus tanai kztt, gy rzi, hogy vlasztania kell a Teremts s a Kant-Laplace elmlet kztt. Az apa a kisfi tudst s tlkpessgt megkrdjelezi: „Mindig abban hiszel, amit utoljra mondanak?” A fi lelkben albbhagy a hitbe vetett buzgalom, mr apjnak is beismeri, hogy nem hisz tbb a vallsi doktrnkban.
Az utcn rikkancsok jelennek meg, kvetelik a szovjet csapatok kivonst. Az igazgat megtiltja a dikoknak a gylekezst. Egyre ersdnek a zavargsok az utcn, a np kvetelseit kiltozzk szjjel. Az iskolban megtudjk, hogy kitrt a forradalom, a tants vget rt. Szemtanja lesz a Sztlin szobor ledntsnek, ltja a zszlkat, amelyekbl kivgtk a cmert. Estig Szszy-Beckknl tartzkodik, a Szabad Eurpa rdit hallgatjk, az utca mr nem biztonsgos a kisgyerek szmra, hogy egyedl hazatrhessen, desapja megy rte. Az jszakban lvsek hallatszanak, s a pincbe meneklt a csald. Az apa a mltja miatti ktsgbeessben alig tud megszlalni, beszltk az emberek, hogy az vsokon a np bosszt ll. Ugyanakkor nagyapjk bznak abban, hogy majd vissza lehet ignyelni az llamostott fldeket s kiszleteket, s jra beindthatjk az asztalosmhelyt.
Tankok rkeznek a vrosba, lelmiszerhiny lp fel. Megkezddik az emigrci, Szszy-Beckk Bcsbe meneklnek. Teljes a felforduls a vrosban, Angelika hzt feltrtk, a knyvesbolt romokban hever.
csi bartaival hborsdit jtszott s a rendrk szrevettk, hogy egy pisztolytska van nla. A kisfit krdre vontk, mire meg akart szkni ellk s rtmadt a frfiakra. Azok egy autba tettk s megvertk. Hzkutatst tartottak nluk a pisztoly utn kutatva. A kisfi a sokktl dadogni kezdett.
A regny befejezsben csi Budapest bombzsakor krdezve kijelenti, hogy „Htflnisetudokmr?”, mintha mr gyermekkorra meghasonlott volna az t rt viszontagsgoktl, ironikusan hat, ahogy a gyermek azt hiszi, hogy minden tapasztalat birtokban van.
A regny sugallja, hogy a gyerekeknek msfajta problmik vannak, mint a felntteknek, de nluk sokkal gyakrabban trnek el ezek az rzsek. Azt mondjk, hogy a gyerekeknek a legjobb, mert nem kell dolgozniuk. Kzben pedig nekik kell a legtbbet harcolniuk, a gyerektrsadalombeli helyzetk miatt, a felnttekkel, sajt elismertetsk miatt, sajt lelkivilgukkal az rzkenysgk miatt. Szokatlan szmukra ez a vilg s sajt keser tapasztalataikon keresztl kell megtanulniuk a rendet. A klnleges, a gyermeki hadarst, a politikai frzisokat s a felnttek kapkod magyarzatait imitl stlusban megrt regny sok emlkezetes jelenete kzl az egyik legabszurdabb s legjellemzbb, amikor a csald frfitagjai vrs zszlkkal kergetik krbe s vgjk agyon a laksba szktt patknyt; de vicces s groteszk az is, ahogy a gyermek meditl a Sztlin-szobor eltt: „Azrtha ilyennek formznka zistent... Istent... ilyen szeld, knyvolvas bcsinak, kezbena biblival, biztos sokkaltbben szeretnk. Elkpzelte Jzus Krisztust, egyenruhban, csizmval, bajusszal, tviskoszor s kampsszgek nlkl, kis terpeszllsban... egszms.”
A korszak rnyaltsgra trekv brzolsa, a klnbz figurk gyermekszemmel lttatsa, a jelenetek - a krhzi mandulamtt, az vodai nnepsgek, a mjus elsejei felvonuls - lersa mind Vmos Mikls kivl ri kszsgrl tanskodnak. A m kivl korrajzot ad a forradalmat megelz idszakrl, amit sszekapcsol egy furcsa, de kellemes gyerekkori nosztalgival.
| |