|
Balett
A balett trtnete, emellet az r bvebben kifejti mg a romanikus, a klasszikus s az orosz balettet
Balett
A balett a XV. szzadi Itliban alakult ki, amikor az arisztokratk hivatsos tncmestereket alkalmaztak, hogy tekintlyes vendgeiket fnyz killts ltvnyossgokkal kprztassk el. Ilyen alkalmakkor az udvaroncok, udvarhlgyek drmai dialgusokat s mltsgteljes tncokat (olaszul ballo) adtak el. Ezek a csillog sznpadi produkcik a francia kirlyi udvarban is meghonosodtak, miutn az itliai Medici Katalin hzassgra lpett II. Henrik francia kirllyal, s magval hozta a pazar baletteladsok megrendezsnek szokst. Az udvari balett mr ppen veszteni kezdett npszersgbl, amikor 1643-ban XIV. Lajos lpett a francia trnra. Az j kirly nem csupn megrizte s tovbbfejlesztette a baletteladsok hagyomnyt, de maga is rszt vett bennk, egszen addig, mg annyira el nem hzott, hogy nem tudott mr tncolni. A "Napkirly" nevet is egy szerepe nyomn kapta, Az jszaka balettja c. eladsban a Nap jelmezben jelent meg a fejn koronval.. XIV. Lajos uralkodsa idejn a baletteladsok megszaporodtak, a sznpadi ltvny minden addiginl pompsabb volt. A mkedvel fri tncosok mellett megjelentek a hivatsos tncmvszek. E mvszet tklyre vitele cljbl Lajos 1661-ben megalaptotta a Kirlyi Tncakadmit. Tz v mlva ltrejtt a Kirlyi Zeneakadmia. A kett egyeslse utn a Kirlyi Zene- s Tncakadmia alkotta a prizsi Opera eladsait. Ennek sznpadn jelentek meg az els hivatsos tncosnk 1681-ben. 32 vvel ksbb a prizsi Operban balettiskolt hoztak ltre, hogy elegend kpzett tncos legyen az j, npszer mfaj, az opera bettjeinek eladshoz. A ma is fennll iskola els hres nvendkei Marie-Anne de Camargo s Marie Salle, valamint a frfitncos Louis Dupr voltak. A tncstlusok j ideig alig vltoztak, amg Jean-Georges Noverre francia tncos s koreogrfus jfajta elgondolsait t nem ltettk a gyakorlatba. Noverre azt akarta, hogy a szabadabb mozgs rdekben a tncosok vessk le a knyelmetlen jelmezeket, ne ltsenek larcot s igazi jellemeket alaktsanak. Jean Dauberval 1789-ben Noverre sok javaslatt, jtst felhasznlta a Rosszul rztt lny c. balettje megalkotsakor. A darabban nincs sz istenek s istennk hsteteirl, nincsenek maszkok s merev jelmezek.
A romantikus balett
A XIX. szzad elejn a romantika minden mvszeti gban reztette hatst, gy a balettban is. Feltmadt az rdeklds a folklr s a kzpkor, az si mondk vilga irnt. Romantikus stlusjegyek jellemzik a Szilfid s Giselle c. balettokat is. Ez id tjt alakult ki a lgiessg illzijt fokoz spicctechnika, m mivel ekkor mg nem lteztek a mai balerink ltal hasznlt, tmtt orr spicc-cipk, a tncosnk csak nagyon rvid ideig tudtak lbujjhegyen llni s tncolni. Az itliai Marie Taglioni emelte e spicctncot virtuz gyeskedsbl a tncmvszet fennklt eszkzv. A romantikus balett a balerinakultusz cscsa volt, a frfitncosok partnerk rnykban maradtak. Taglionin kvl, Carlotta Grisi, Luceille Grahn, Fanny Elsser, s Fanny Cerrito voltak a korszak nnepelt belerini.
A klasszikus balett
Egy francia tncos Marius Petipa a Szentptervri Balett vezet tncosa. Br Nyugat - Eurpban mr alkotott nhny balettot, az igazi siker 1862-ig vratott magra. Ekkor vitte sznre Szentptervrott a fra lnya c. darabot, amely akkora diadalt aratott, hogy Petipt kineveztk a trsulat els balettmesterv , ezen a poszton aztn 40 vig meg is maradt. Nem kevesebb, mint 50 egsz estt betlt balettot koreograflt. Hrnevt a kvetkez hrom balettnak ksznheti: Csipkerzsika (1890), Ditr (1892), Hattyk tava (1895). Mindhrom Csajkovszki zenjre kszlt, s a Petipa ltal tklyre vitt "klasszikus" stlusban a mindenkori balettrepertor legnpszerbb darabjaiv vltak.
Az Orosz Balett
Ahogy Petipa regedett, ptervri tncosai ktelkedni keztek a mester elrta klasszikus stlus szigor szablyiban. rdekesebb trtnetekre vgytak, s szerettek volna megfelelni a kor kihvsainak, vagyis a kortrs kpzmvszeti hatsokat is visszatkrz dszletek kztt, modern zenre komponlt tncmveket akartak eladni. A cri balett lzong mvszei kztt volt Mihail Folkin tncos is, akit 1909-ben Szergej Gyagilev flkrt, hogy dolgozzon egytt vele Prizsban egy vadon t, amikor is bemutatta az orosz balettot a francia kznsgnek. Az 1909-es prizsi vad diadalmenet volt. Az Orosz Balett (Ballets Russes) trsulatnak nmelyik produkcijt sokan vitattk, annyi azonban biztos, hogy nagy hatssal voltak a balettra. Folkin koreogrfii A rzsa lelke, a Tzmadr, a Petruska s ms balettok ma mr a szzad klasszikusainak szmtanak. A trsulathoz tartozott Anna Pavlova, aki Folkin Haldokl hatty c. koreogrfijt minden idk legnpszerbb tncszljv tette s minden idk legkivlbb frfitncosa Vaclav Nizsinszki is, aki maga is koreograflt. Gyagilev a balettot a tncmvszetek valsgos gyjtpontjv tette, s ezzel forradalmi jdonsgok ltrejttt segtette el a zenben s a ltvnytervezsben. 1929-es halla utn trsulata feloszlott. m egyik tagjuk, a Szentptervron tanult George Balachine idvel New Yorkban telepedett le, ahol megalaptotta a School of American Ballet nev iskolt, ebbl jtt ltre az 1948-ban talakult New York City Ballet. Balachine a XX. sz. egyik leghatsosabb koreogrfusa lett. Gyagilev msik prtfogoltja, Serge Lifar 1945-ig a prizsi Opera balett - trsulatnak igazgatja, mkdse alatt a francia balett j fnykort lte. Gyagilev befolysa Angliban is rezhet mind a mai napig. Trsulatban tnt fel: Marie Rambert, Alicia Markova s Ninette de Valois. Markova partnervel Anton Dolinnal hozta ltre a London Fesztivl Balett elnevezs trsulatot, ez ma az Angol Nemzeti Balettegyttes. Ninette de Valois nevhez fzdik a Vic-Wells Balett s egy balettiskola alaptsa. Nvendkei kz tartozott Peggy Hookham, aki ksbb Margot Fonteyn nven kora legkivlbb balerinja lett, a Vic-Wells Trsulata pedig a brit Kirlyi Balett nven vlt vilghrv. Eurpa legnagyobb balett trsulatai kzl taln csak a koppenhgai Dn Kirlyi Balett maradt rintetlen Gyagilev s az Orosz Balett hatstl. A szentptervri cri balett - utbb Kirovnak neveztk - s a moszkvai Bolsoj is tllte az orosz forradalmat s a kommunista rendszerben sem vesztettek csillogsukbl.
Vetsi Melinda
| |