|
Divattncok
BOOGIE-WOOGIE, Az r tnc trtnete, HIP-HOP, Flamenco
DIVATTNCOK
A boogie-woogie trtnete a XX. szzad elejn kezdodik a texasi vast- s bnyavrosokban. Az ottani szrakozhelyeken az n. "Jukes"-ban tbb gitros egytt, kzsen jtszott npszeru zeneelemeket. Egy jtszotta a dallamot, a msodik az akkordot, s ha a harmadik is jelen volt, abban az esetben o hatrozta meg a ritmus basszus jtkt. Ksobb az elso zongoristk felvltottk a harmadik gitrost, oket neveztk el ksobb "Jukemen"-nek. A boogie-woogie teht ekkor eredeti zongoraksret volt. A blues nekes "T-Bone" Walker, aki az utkorra hagyomnyozta rsos visszaemlkezseit, megemlti, hogy o a dallasi Szent-Llek Templomban hallotta ezt az irnyzatot. A zenei stlust art-bluesknt hatrozta meg. A boogie-woogie a 20-as vekben s a 30-as vek elso felben valdi zongorazenv fejlodtt tovbb, s Texastl a ragtimezongoristk Chicagjn t St. Louis, Detroit s Kansas City vrosig rt. Chicago a dli ngerek kzremukdsvel a boogie-woogie elso fellegvrv vlt. Ez a zongora-jazzstlus mr bluesalapokon nyugszik. A zongorista bal keze egy ritmusos, ismtlodo basszus mintt jtszott, az n. "Walking Bass"-t, mialatt a jobb kz blues improvizcikat s szlt. Ennek az j formnak voltak az ttroi: Henry Brown, "Cripple Clarence Lofton, Romeo Nelson, "Cow Cow" Davenport, Montana Taylor, Jimmy Yancey (ot akkoriban mint a boogie-woogie apjt nnepeltettk), Clarence "Pinetop" Smith (az o neve tallhat meg a "Pinetop's Boogie-Woogie"-ban). De nagy virtuzok voltak az albbiak is: Pete Johnson, Albert Ammons, Memphis Slim stb. Ezekben az idokben az nekes jazz szmra is tmv vlt a boogie-woogie: a "Cow Cow Boogie"-t Ella Fitzgerald, az "It's All Right Baby"-t Joe Turner, a "Thank's For The Boogie Ride"-ot Anita O'Day vitte sikerre. De adtak elo boogie-woogie szmokat zenekarok is klnfle verzikban, pl.: "Roll Em"-t Benny Goodman, "Boogie Woogie"-t Tommy Dorsey, "Hamp's Boogie Woogie"-t Lionel Hampton. Ennek a zennek a megjelense igazbl azonban Maede Lux Lewis (1927-es) "Honky Tonk Train Blues" szmhoz ktodik. Ez a felvtel ugyan egy vtizedig ismeretlen maradt, egszen addig, amg egy new york-i jazzkritikus egy pldnyt valamelyik dalgyujtemnyben meg nem tallt. Ekkor elkezdett Maede Lux Lewis utn kutatni, akit miutn megtallt, kt bartjval Pete Johnsonnal s Albert Ammonssal egytt magval vitt. A hrom zongorista rdifelvtelei a Sherman Hotelben (Chicagoban, 1939-ben) ppgy szenzci volt, mint a fellpsk John Hammond's Swing koncerten 1939. 12. 23. -n. A 30-as vek derekn a boogie meghdtotta a fehr zenevilgot is. A nemzetszocialistk pldul teljesen elkorcsosult muvszetnek tartottk, amikor a II. vilghbor elott Eurpban s ezltal Nmetorszgban is megjelent. Az amerikai jazzmuzsikusok vgl is elfordultak a boogie-woogie -tl, mert a 40-es vektol j zenei stlusokat fejlesztettek ki maguknak: jitterbugot, bebopot stb. Ekkortl a boogie-woogie mr csak a brzongoristk repertorjba tartozott. A boogie-woogie-bl fejlodtt ki a rock and roll is. Ez a divat 1955-ben kezdodtt el Bill Haley "Rock A Round The Clock" cmu szmval. Bill Haley az afroamerikai konzum-jazz "rhythym and blues"-t hozta divatba s mintnak, mikzben j hangokkal keverte. Maga a 60-as vekbeli beat s a ksobbi zenei stlusok a mai aktulis zenig, mg mindig tartalmazzk a boogie-woogie alapelemeit. Az afroamerikai zene fejlodse, ami tlment a nyugati fehr vilgon is, magval hozta egy tncstlus keletkezst. gy 1927-ben mr lindy hopot tncoltak Amerikban. A 40-es vekben Tommy Dorsey "Pinetop's Boogie"-ja egy j tncmd hullmot vltott ki. Az emberek akkoriban jitterbugot, lindy hopot, bebopot (Be Bop A Lula / Gene Vincent) s innentol kezdve boogie-woogie -t tncoltak. Ezekbol fejlodtt ki ksobb a szalonkpesebb jive. A boogienak, mint tncnak az ltalnos jellemzoit igen nehz sszefoglalni a kvlllnak. Az elso s taln a legfontosabb ismrve (ellenttben a latin s standard versenytncokkal, akrobatikus rock 'n' rollal), hogy a prok teljesen improvizatv mdon tncolnak. Az tletessg, a gyakori rgtnzs, a kituno eloadsmd dominl, nem pedig a figurk bonyolultsga, az esetleges akrobatikus elemek. A j tncos nemcsak a zene ritmusvltsait tkrzi mozgsval, hanem a klnbzo hangszerek (zongora, dob, szaxofon stb.) jtkt is kveti tncval. Lnyegben tkletesen alkalmazkodni kell a hallgatott szm mondanivaljval, ritmusval, rzsvilgval. rzkeltetni a klnbsget taln az n. lass boogie (28-36 tem/perc) kt kzismert szmnak rvid, felletes elemzsvel lehet. Marylin Monroe "I Wanna Be Loved By You" cmu szma hangzsilag is rzki, vontatottan lgy, szerelmes. Mg Elvis Presley "Fever"-je feszesebb, hatrozott killsokkal, stoppokkal. A tncnak ezeket az alapveto tulajdonsgokat kell ilyen esetekben visszaadni. S hogy mindezeket manapsg mennyire rtkelik, jl mutatja a vilgversenyeken alkalmazott pontozsi technika. A pontszmok egyrszt a tkletes lbtechnika, az n. alaplps kivitelezst tkrzik, msrszt, a tncosok kztti sszhangot s zenekitncolst, valamint az elobb emltett improvizatv eloadsmdot. Msodsorban a dinamizmust, a tkletes tnckzbeni helycsert kell megemlteni (lsd. ellenttben a fentebb bemutatott beboppal). A boogie eredetisgt s egyedisgt az adja, hogy nincsenek benne ktttsgek. Mg a tbbi trsastncban elg szigoran megktik az elemek tncolhatsgt, az alaplpsek kivitelezst, addig a boogie ebben a kategriban is sokoldalsgval hdt. Tbbfle alaplps ltezik - melyeknek persze mindig ugyanarra az temre kell esnik - a figurk, ktoelemek tekintetben pedig szinte korltlan a lehetosg, ki- s felhasznlsuk lnyegben a tncostl fgg. Maga a tncos tetszs szerint egy szmon bell is vltogathatja az alaplps-kombincikat - ha akarja. Tncstlust tekintve ma kettot klnbztetnk meg. Az n. olasz stlust, melyben a fentebb felsorolt ismrvek nem, vagy csak rszben tunnek fel. Itt mg erosen rzodik a latin hats s a latin tncok ktttsgei. Ez a stlus inkbb sznpadias, show jelleget kpvisel, amelynl a prok rendszerint elore megkoreograflt sort adnak elo. A msodik az n. nmet stlus, amelynek tulajdonsgait az elobb vzoltuk fel. ltalban elmondhat, hogy mra a kt stlus teljesen elklnlt egymstl s a WRRC (World Rock 'n' Roll Federation - az eurpai kzpont Akrobatikus Rock 'n' Roll, a Boogie Woogie, valamint a Lindy Hop Tncok Vilgszvetsgnek tagja) ltal szervezett vilgversenyeken szinte kivtel nlkl az utbbi stlust rszestik elonyben. Ez a szervezet 1984-ben alakult meg a WRRA (World Rock 'n' Roll Association) s a FMDJ (Fdretion Mondial de Dance de Jazz) sszeolvadsval. 1994 tavaszn az IDSF (International Dance Sport Federation) csatlakozott, mint trsult tag a WRRC-hez. A WRRC venknt r ki nemzetkzi bajnoksgot a boogie-woogie, lindy hop s az akrobatikus rock 'n' roll terletn. Minden vben hat vilgkupa (World Cup) ill. Eurpa s/vagy Vilgbajnoksg megrendezsre kerl sor. A vilgranglistt az ezeken a versenyeken rszvevo prok alkotjk, akik elrt helyezsk alapjn kapjk meg a besorolsukat. A brk osztlyozsa s a versenyrendszer mg tlthatbb ttele rdekben a prok egyfajta K.O. rendszerben tncolnak egyms ellen. Termszetesen lteznek "remnyfutamok", de a dntobe csak hat pr juthat be, ahol az addigiakkal ellenttben mr nemcsak gyors zenre kell tncolniuk, hanem lassra is. rdekessg, hogy a Vilg Kupkon a remnyfutamok sorn szintn kell egy krben lass boogie-t tncolni. Kln meg kell emlteni az n. formcis versenyeket, amelyeken a magyar indul - a kizrlag formcival foglalkoz - Szzl'boogie Woogie Klub mr hagyomnyosan jl szerepel. Az 1999-es s a 2000-es VB-n mindktszer a msodik helyen vgeztek.
Az r tnc korai trtnete a npessg lland vndorlsa, az emigrcik s a folyamatos elnyoms sorn alakult ki. Ezen emberek mindegyiknek megvan a maga kedvelt tnc s zenei stlusa. Csak bizonytalan emlkek vannak az r tnc korai trtnetbo, de bizonytkok vannak arra, hogy az elsok, akik vallsos ritulk alkalmval a tlgyfnak s a napnak tisztelegtek, a druidk voltak. Az o kzs tncaik nyomai felfedezhetok a mai krtncokban. Mikor a keltk tbb mint ktezer vvel ezelott Kzp-Eurpbl rorszgba rkeztek, magukkal hoztk sajt nptncukat. Isz. 400 krl, a keresztnysg felvtele utn az j papok pogny stlust hasznltak a kzirataik dszes inicilihoz, mg a parasztok megoriztk hagyomnyaikat tncukban s zenjkben. Az anglo-normann hdts a 12. szzadban normann hagyomnyokat s kultrt hozott rorszgba. A 'Carol' egy npszeru normann tnc volt, ahol a vezr nekelt, akit tncosok vettek krl, s ugyanazt az neket nekeltk utna. Ezt a normann tncot a meghdtott r falvakban adtk elo. Hrom fo r tncstlust emltenek a 16. szzadi rsokban: az r 'Hey' (Irish Hey), a hossz tnc (Rinnce Fada) s a 'Trenchmore'. A legelso emlts a tncrl Sir Henry Sydney 1569-ben, I. Erzsbet kirlynohz rt levelben tallhat: 'Nagyon gynyru, szpen ltztt, elso osztly tncosok' - rta Sydney rajongan a Galway-i r 'jig'-et tncol lnyokrl. Sydney elment, hogy lejegyezze a tncformcit, megfigyelte a kt egyenes sorban tncol tncosokat. Ez a formci a hossz tncra emlkeztet, annak korai vltozata. A 16. szzad kzepn az jonnan ptett kastlyok risi termeiben adtk elo a tncokat. Nmelyik tncot az angol hdtk tvettk, s magukkal vittk Erzsbet kirlyno udvarba. Ezek egyike volt a 'Trenchmore', egy rgi r paraszttnc tvtele. Ebben az idoben a msik npszeru tnc a 'Hey' volt, ahol a noi tncosok partnereik kztt kgyztak. Ez a mai 'Reel' elodje. Mikor a kirlysg tagjai rorszgba rkeztek, a tengerparton fiatal lnyok adtak elo tiszteletkre hagyomnyos tncokat. Mikor James kirly 1780-ban Kinsale-be, Cork megybe rkezett, tncosok kszntttk. Hrman lltak egyms mellett, s egy-egy fehr zsebkendo vgt fogtk a kezkben. Lass zenre tncoltak, majd sszekapcsoldtak, maguk kztt tartva a zsebkendot. A zene egyre gyorsabb lett, s a tncosok frge tncok variciit adtk elo. Az r tncot dudn s hrfn jtszott zenvel kisrtk. Az angol-r arisztokrcia hzaiban a zensz a cseldekkel egytt gyakran bekapcsoldott nmelyik tncba. Virrasztsok sorn is tncoltak. A gyszolk egymst kvetve krbejrtk a koporst dudazenre. A 18. szzadban rorszgban megjelent a tncmester (dancing master). Vndorl tnctanr volt, aki falurl falura jrt a megyben, s tncolni tantotta a parasztokat. A tncmesterek rikt jelensgek voltak fnyes ruhkban. Fiatal nvendkeik nem tudtk megjegyezni, melyik a jobb s bal lbuk. Hogy megoldjk a problemt, a tncmester az egyik lbukra szalmt, a msikra sznt kttt, s gy irnytotta oket, hogy 'emeld a szalma lbad' vagy 'emeld a szna lbad'.
r tncstlusok 'Soft Shoe'-ban tncolt tncok A noi 'soft shoe'-t mskppen 'ghillies'-nek is nevezik. Ezek a balettcipohz hasonlak, a tetejkn cikkcakkban ktik a cipofuzot. (A fenti kis kpen a felso, mar amennyi ltszik belole :) A frfiak 'soft shoe'-jt mg 'reel shoe'-knt is emlegetik, ezek a 'hard shoe'-hoz hasonlak, azzal a klnbsggel hogy ezeknek csak a sarka kopog. Reel Gyors s energikus tnc, teli ugrsokkal. A zene sebessge 116-120, 4/4 temben. Ez az elso tnc amit a kezdo r tncosok megtanulnak. Light JigSingle Jig A zene a reel-hez hasonl 6/8-os temben tncoljk. Slip Jig A Slip Jig taln a legexkluzvabb az r tncok kztt. Csak nok tncoljk a zenben egyedlll, csak az r zenre jellemzo 9/8-os temben. Eredetileg azrt talltk ki, hogy az r hlgyek jra tncolni kezdjenek mikor foleg frfiak tncoltk az r tncokat. A lnyok egyik kezket a derekukon, msikat szorosan maguk mellett tartva tncoljk. Ezt lthatjuk Jean Butlertol s a tbbi szltncostl is a Riverdance-ben. | 'Hard shoe'-ban tncolt tncok A 'hard shoe'-t msnven 'jig shoe'-nak is nevezik. Ennl a fajtnl nincs kln noi s frfi. A cipo klnlegessge a megemelt sarkn, a talpn s az orrn elhelyezett veggyapot bett, ami a kopog hangot adja. Treble Jig Ez az elso 'hard shoe'-tnc amit az r tncosok megtanulnak. Lehet gyorsabb vagy lassabb tempoban tancolni. A lassab temponal a bonyolultabb lepesek a jellemzoek, ezeket altalaban a versenyeken lathatjuk. A 'Breakout'-ot a Lord of the Dance-ben jig zenere tancoljak, de nem versenysebessegben. Hornpipe A Hornpipe a Treble Jig-nl nehezebb, 2/4-es vagy 4/4-es temben tncolt 'hardshoe-dance'. Hornpipe-ra plda Don Dorcha tnca a Lord of the Dance-ben.
Treble Reel Ez egy reel zenre, hardshoe-ban tncolt tnc, amelyet csak az USA egyes rszeiben tantanak. Leginkbb klnbzo show-kon tncoljk. Ilyen tnc pldul a Lord of the Dance finlja. Set Dance 32 klnbzo, hagyomnyos dallamra jrt tnc. Nhny ezek kzl: St.Patrick's Day, The Blackbird, Miss Browns Fancy, Planxty Drury, Planxty Davis, The Garden of Daisies, The Blackthorn Stick, Three Sea Captains, The Kilkenny Races. Bernadette Flynn szltnca a Feet of Flames-ben, amit ott 'Dance of Love' cimen lathattunk, a 'King of the Fairies' cimu setdance.
A Lord of the Dance egy nagyszeru show, melyet Michael Flatley az r nptncra s npzenre alapozva hozott ltre 1996-ban. Az elso bemutatra 1996. jlius 2.-n kerlt sor Dublinban, rorszgban. Az eredeti csapatbl azta 4 trsulat (troupe) lett, ok jrjk a vilgot, s mindentt nagy sikert aratnak. 1998. jlius 25.-n, Londonban a Hyde Parkban egyetlen alkalomra mind a ngy tnccsoport tagjai sszelltak, hogy eloadjk a minden eddiginl nagyobb szabs tncshowt, a Feet of Flames-et. Ezutn Mr. Flatley bo msfl vig, egszen 2000. mrcius 3.-ig nem llt sznpadra (egyes hrek szerint filmet forgatott). Ekkor vette ugyanis kezdett a Feet of Flames turn Eurpban, a Lord of the Dance szerepben Michael Flatley-vel! A tbbi fobb szerepben - az eddigi informciktl eltroen - NEM az eredeti tncosokat lthatjuk, kivve Helen Egan-t, Anne Buckley-t, Mairaed Nesbitt-et & Cora Smyth-t (Bernadette Flynn, Gillian Norris, Daire Nolan jelenleg Dl-Afrikban turnzik a Troupe1-el). Mjus 16 s 21 kztt Budapesten turnzik a Lord of the Dance Troupe 1!!!
A Riverdance az elso nagyszabs show, melynek alapjt az r npzene s nptnc adja. 1994. prilis 30.-n Michael Flatley s Jean Butler risi sikert arattak az Eurovzis dalfesztivlon eloadott 7 perces szmukkal, amelyet 300 millian lttak vilgszerte. Ekkor szletett meg a ksobbi show gondolata. Moya Doherty, s frje, John McColgan hozzlttak a szervezshez, Bill Whelan a komponlshoz (az elkszlt kislemez 18 hten keresztl tartotta elso helyt az r slgerlistkon), Michael Flatley pedig a koreogrfia megtervezshez. Az elso eloadsra 1995. februr 9.-n kerlt sor a dublini Point Depot Theater-ben, ahol ezutn t hten keresztl telthz, sszesen 120.000 nzo elott adtk elo a ktrs show-t. Nemsokkal ezutn, prilis 7.-n kiadtk a Riverdance - The Show videt. Az 1995 oktber 3.-i, londoni eloadson Michael Flatley mr nem szerepelt, hozzltott sajt produkcija, a Lord of the Dance megalkotshoz. 1996 Mrcius 25. - a Riverdance CD a Billboard vilg s lgerlistn elso helyet szerez. Augusztus 5. - megjelenik a Riverdance - The Journey video. Oktber 2. - megalakul a kt Riverdance csoport, a Lee s a Lagan Company. November 11. - megjelenik a Riverdance - Live at Radio City Music Hall video. Az v vgig az Egyeslt llamokban majdnem 1 milli ember ltta a showt, valamint a Riverdance CD s a videok sszesen tbb mint 150 htig voltak az Egyeslt Kirlysg zenei s video listinak az ln. 1997 Februr 26. - Bill Whelan Grammy-djat nyer a Riverdance albummal a 'Legjobb musical show album' kategriban. Szeptember 13. - az 1000. fellps. 1998 Janur 13. - megalakul a harmadik Riverdance csapat, a Lagan Company. 1999 Jnius 3. - 1 milli jegy kelt el eddig az idopontig Nmetorszgban a Riverdance show-ra. Szeptember 19. - a Riverdance fellp a trk- s grgorszgi fldrengs ldozatainak megsegtsre rendezett Armani bemutatn Rmban. 2000 Mrcius 16. - a Riverdance Broadway-i turnjnak kezdete. A Riverdance jelenleg 3 trsulattal turnzik a vilgban: a Liffey Company Eurpban s zsiban, a Shannon Company (korbban Lee Co.) 2000. mrciustl a Broadway-n, s a Lagan Company az Egyeslt llamokban tncol. A hrom csoport mellett 1998-ban hivatalosan megalakult a Flying Squad nevu trsulat, hogy eleget tegyenek a dublini irodba nap mint nap rkezo felkrseknek. Ez egy kituno alkalom a fiatal tncosoknak hogy bekapcsoldhassanak a Riverdance-be s fontos esemnyeken vegyenek rszt a vilg minden tjn. 1999-ben pldul Japnban reklmoztk az 1999-es japn turnt, fellptek Moszkvban, valamint Palm Springs-ben, Kaliforniban az Ernst and Young djkiosztn.
A hip-hop Amerikban, a gett negyedekben szletett meg a sznes brek vilgban, majd Eurpban is divattrendd vlt. Egyre tbben rappeltek s egyre tbb falat dsztett graffiti. A hip hop sokak szmra nemcsak divat, de letforma is egyben.
Zene Rap gyben elg nehz eligazodni a rocktrtneti lexikonokban s szcikkekben. Kezdetben szinte ismeretlen alternatv ("fldalatti") kiadk jelentettk meg a felvteleket. Annyi biztos, hogy 1979-ben a Sugarhill Gang mr szerepelt a nemzetkzi sikerlistkon Rappers Delight cm dalval, s ezzel taln k tettk le e stlus alapkvt. Azta viszont tart az radat. A magyarzat egyszer: a rap egyfajta szelepet jelentett mindazok szmra, akiknek volt mondanivaljuk, s a rap segtsgvel knnyebben kifejezhettk azt. gy akr utcaklykkbl is lehetett sztr. Szmos vltozata alakult ki e stlusnak a kemny, agresszv gengszter-raptl kezdve egszen a guru-rapig. A divathullm Magyarorszgot sem kerlte el. Szmos sikeres zenekar tanskodott errl: Raplk, FLM, Hip Hop Boys s mg sokan msok. A stlus szerves rsze az improvizls. Egy igazi rapper brmilyen tmban remekl tud rgtnzni. Ez a szabadsg a rap legnagyobb vonzereje! Hogy jobban lssuk a zene fejldst, kvetkezzen egy rvid idrendi ttekints a fontosabb vszmokkal s esemnyekkel.
A hip-hop zene gykereit egyesek egszen az 1920-as vekig vezetik vissza, amikor megszletett az els blues felvtel, mely sszekapcsolta az afrikai s az amerikai zenei hagyomnyokat. Ugyanebben az vtizedben jelentek meg az els olyan felvtelek, melyeknek mr mondanivaljuk is volt. A '30-as vek blues eladi alapoztk meg a ksbbi Rhythm and Blues fejldst. Az els rapnek nevezhet dal 1939-ben jelent meg Boo Boo La La cmmel. 1944-54 kztt a hbor utni gyors fejlds rsze lett a Chuck Berry s ms eladk ltal alkalmazott dupla ritmus R&B, amit ksbb rock-n-roll nven ismert meg a nagyvilg. A '60-as vekben jtt divatba a gengszter stlus, mely az elbeszl rszeket kerkcsikorgssal s puskaropogssal sznezte. 1970-hez kthet a hip-hop ttrjnek nevezett banda, a Last Poets felbukkansa, akik kevertk az lbeszdet, a jazz dobot s az instrumentlis (hangszeres) zent. 1973-ban ltott napvilgot Stevie Wonder: Living for the City cm dala, mely j stlust, a soult mutatta be a kznsgnek. A dalnak politikai zenete volt, s az j trendeknek megfelelen keveredett benne a zene s az utca zaja. A '70-es vek msodik felnek jellemzje a jamaikai reggae kialakulsa a New York krnyki terleten, s a disco trhdtsa s uralma, mind a rdi hullmain, mind a klubok vilgban. Megjelentek a szintetikus zene els kpviseli is (pl. a nmet Kraftwerk) elssorban Eurpban, mely alapot biztostott a ksbbi electro-funk stlusnak (pl.: Afrika Bambaataa). Az vtized utols veiben New York krzetben tartottk meg az els utcai party-kat, ahol DJ adta a zent, s aki alkalomadtn rappelgetett is. 1979 volt a Sugarhill Gang: Rappers Delight cm szmnak ve, ami ekkor kerlt az rdeklds kzppontjba. 1980-ban lpett sznre az els ni egyttes, a Sequence, s kerlt a listkra utat nyitva ezzel a ksbbi formciknak, nekesnknek s olyan ni rap bandknak, mint a Salt-n-Pepa. 1981-ben rgztettek lemezre els zben DJ scratch-elst. A kvetkez vekben a stlusok egyre jobban keveredni kezdtek egymssal jabb s jabb vltozatokat hozva ltre a zenei palettn. 1982-ben jelent meg az els techno-funk, majd 1983-ban az els hip-hop s jazz keverkbl szletett dal. De ugyanennek az vnek ksznhetjk a hip-hop / dance stlust is. 1983 jelentette a rgi iskola vgnek a kezdett, amikor is feltnt a sznen a Run D.M.C. nev egyttes. 1984 az els hip-hop bandkbl ll turn, mely a stlus npszerstst tzte ki clul. Ezen a Run D. M. C. mellett fellpett a Kurtis Blow, a Whodini, a Fat Boys s a Newcleus is. Szintn ebben az vben jtt ltre az els kizrlag rap zenket szr rdiad Los Angelesben. 1985 a Salt-n-Pepa debtlsnak ve volt. 1986-ban a hip-hop betrt a pop listkra, az MTV-be s egyb mdikba is a Run D. M. C. Aerosmith feldolgozsval, a Walk This Way-jel. Vgl 1988 volt az igazi gengszter rap trhdtsnak ve.
Graffiti A graffitikkel a fiatal kpzmvszek ugyancsak megteremtettk a sajt festsi stlusukat. Nluk a szrdoboz helyettesti az ecsetet s a palettt, a mterem pedig az utca, a vonatok, , az egsz vilg. Mindez persze sok orszgban tilos. Klfldn - ha elkapjk az ilyen festkszr mvszeket - pnz- vagy brtnbntets vr rjuk. Az alkotsok motvumai rendkvl sokflk: a legcikornysabb karakterektl (nevek kezdbeti) egszen a gigantikus festmnyekig mindnek megvan a maga sajtossga.
Tnc Prhuzamosan az j zenvel kialakult - ugyancsak utckon - egy sajtos tncstlus is, amelyet a tnc jellege, ltvny, mozgssorai alapjn breaknek neveztek el. A breaktncos - egyedl vagy csoportosan - a legfantasztikusabb pzokba, figurkba tekeredik, "trik" bele, s amennyiben ksztetst rez, akr a feje tetejre llva is forog a fldn. Ma mr ez a szabad tncforma is mvszett alakult t. Szmos stlusvltozata ltezik, melyekbl vilgbajnoksgokat is rendeznek. Kezdetben azonban a break sem aratott osztatlan sikert. 1980-ban pldul letartztattk a High Times Crew banda tagjait, mert a washingtoni metr terletn mutattk be tnctudsukat a kznsgnek. A breakbl fejldhetett ki a hip-hop s a funky mint tncstlus, melyeket az eurpai kznsg fknt a TV csatornin keresztl ismert meg. A video-klippek jl ismert koreogrfii s mozdulatai nagyrszt ehhez a kt stlushoz kthetek. A hip-hop s a funky kzti klnbsg taln mg nehezebben megfoghat, mint a zenben. A funky sokkal inkbb "fekete" zene s tnc, mg a hip-hop ma mr inkbb a fehrek stlusa. A funky lgyabb, kicsit lassabb zenjt tkrzi a tnc is: lgyabb, kerekebb, lazbb mozdulatok alkotjk, a hangsly a lent van, kevs benne az akrobatikhoz kzelt elem. Ezzel szemben a hip-hop egy kemnyebb, szgletesebb vltozat, ahol a mozdulatok hangslya fent van, a tncosok ugrlnak, alkalomadtn a fldn fetrengenek. Mint a breaknek, ugyangy a hip-hopnak is megvan a versenyvltozata. A hivatalos versenyeken a tncosok tbb kategriban indulhatnak. A kategrik szablyai sokban hasonltanak egymsra, de j nhny dologban klnbznek is egymstl.
A flamenco Dl-Spanyolorszg kicsiny cscskbl, Andalzibl indult el. A flszigetet bejrva meghdtotta az egsz hispn vilgot. Mra a szrakoztat mfaj egyik vilgszerte elfogadott nyelve lett. A XV. szzadban jelentek meg elszr olyan spanyol dalok s tncok, amelyek biznci liturgikus, arab, cigny, zsid elemeket tvztek. Az andalziai kultrra gyakorolt hatsuk azzal teljesedett ki, a XIX. szzadra kialakult a flamenco nven ismertt vlt zenei forma, melynek alapjt az andalz alapokon nyugv cante jondo (mlyrl jv benssges nek) adja. Eredetileg a drmai tnusban improvizl nekest csak temes taps (palmas) ksrte. A ksbbiek sorn jelent meg a gitrksret (toque) s a tnc (baile). Az j elemek az nek (cante) hangzst gazdagtva s erstve a flamenco stlus kiterjedst tettk lehetv. A flamenco a magnlet kreiben is tovbb l. Mveli a csaldi let sszejvetelein, nnepein a pillanat hatsnak engedelmeskedve gitroznak, nekelnek, tncolnak. A mfaj hivatsos eladi a hagyomnyokat megrizve ignyesen, kifinomultan mutatjk be a nagykznsgnek mvszetket.
 |
 |
 |
| |