| æ Tnc : A trsastnc kialakulsa |
A trsastnc kialakulsa
Versenytnc, Latin-amerikai tncok, Standard tncok
A trsastnc kialakulsa
Mr az sidk ta, ha az emberek sszejttek nnepelni, nem maradhattak zene s tnc nlkl. Ezek nem csupn a szrakozs, hanem az adott kzssg szertartsainak rszei voltak. Kultikus, vagy vallsi jelentsgk mellett fontosak voltak a kzssg letben, sszetartsban is. A zene (dalok, nekek ksbb a hangszeres muzsika) aprl fira hagyomnyknt rkldtt egy-egy npcsoporton bell. Minden npnek megvan a sajt npzenje s tnca. Mi magyarok klnsen bszkk lehetnk mindkettre. /Nptnc/
Akadtak azonban olyan zenk s tncok, melyek nem csak egy npcsoport, vagy orszg lakosai kztt vltak npszerv, hanem elterjedtek, divatoss vltak Eurpa, illetve vilgszerte.
Kezdetben az eurpai uralkod dinasztik, csszri s kirlyi udvarok hatroztk meg a "divatot". k patronltk az adott kor mvszeit, kztk a zenszeket is. Gyakran hozattak klfldi mestereket, zenszeket, akik j dallamokat, szoksokat, tncokat terjesztettek. Mivel az egyes udvarok kztt lnk diplomciai (s sok esetben rokoni) kapcsolat volt, idrl-idre divatoss vlt egy-egy mvszeti stlus (barokk, renesznsz) vagy zenei forma. Az udvarban minden szigor szertartsos formban, az "etikett" szablyai szerint trtnt. Nemklnben a zens sszejveteleken, a blokon. A blok egyik legfontosabb szereplje volt a szertartsmester, aki gyelt arra, hogy minden renden trtnjen. Az els blozkat, ifj nemeseket s rhlgyeket a helyes, ill viselkedsre s tncra oktat nevelk s szertartsmesterek lehettek a mai tnctanrok sei. Mivel az udvar zlse kvetkre tallt a nemessg s ksbb a feltrekv polgrsg krben, mindig nagy hatssal volt, mit tncol az udvar.
A bltermek tncai jelentsen eltrtek az egyszer emberek tnctl. Elre megtervezett, szigor koreogrfia szerint nem is tncoltk, inkbb lejtettk ket. A tncosok, krben, sorokban vagy oszlopokban tncoltak. ltalban a kt nem kln sorakozott fel, s ha egytt is tncoltak, nem rtek egymshoz, kerlgettk egymst. A fejlds azonban itt sem llt meg. Elszr a leny a kendjt nyjtotta a finak, s a kend kt vgt fogva, mr egymssal tncolhattak. Ksbb mr a kezket is sszerintettk, vagy kezet is fogtak, vagy az alkarjukat rintettk ssze tnc kzben, vgl a XIX. szzadra mr a keringk, a polka s a galopp uralja a bltermeket. Ezzel megszlettek a trsasgi tncok.
A XIX. szzad polgri forradalmai, az iparosods s a kereskedelem egyre jobban segtette a tncok elterjedst, nemzetkziv vlst. Az 1920-as, 30-as vektl a gramofon elterjedsvel s az els tnczenekarok megszletsvel felvirgzott a tnctanrok csillaga.
A nevelintzeteken kvl, ahol a tnc s illemtanrok oktattak, megjelentek az els tnciskolk. A tnctanrok viszont mg ekkor is meglehets szigorsggal ragaszkodtak az arisztokratikus szablyokhoz. Sok npi, vagy klfldi eredet tnc nem volt nekik szalonkpes. Tiltakoztak is, amg lehetett, de ha mr egy divatrlet elharapdzott s mindenki az j zenre akart szrakozni, tncolni, k se tehettek egyebet, elkezdtek munklkodni s ltrehoztak olyan tncokat, amik az adott divatos zenre tncolhatk, de megfeleltek a bltermi szablyoknak, zlsknek s elkpzettsgknek. gy szlettek meg pldul a versenytnc latin amerikai (eredet) tncai, a swing s a rock & roll tnctermi vltozatai, illetve az un. divattncok.
Az hogy mely zenk s tncok vlnak szles krben ismertt, illetve maradnak fenn tartsan, az id s a tisztelt "nagyrdem" kznsg dnti el. Ugyangy, mint a (komoly s knny) zenben, a tncban is vannak klasszikusok. Ezeket a klasszikusokat szoks trsastncknt emlteni s tantani.
Versenytnc
A blok s zens rendezvnyek nem csupn a szrakozst szolgltk, hanem mindig is a kt nem tallkozhelyei voltak. Itt ismerte meg a trsasg az eladsorba kerlt (elsblos) hlgyeket, s itt nztek pr utn a fik, frfiak. Ma is a zens szrakozhelyek a prvlaszts npszer helysznei. Nem volt sosem elhanyagolhat az sem, hogy az adott hlgy, fiatalember vagy pr hogy mutatott, s fkppen hogy tncolt. Jtkos versenyeken nyeremnyekkel jutalmaztk a legjobbakat.
Manapsg a trsastnc-rkon fleg a nemzeti s nemzetkzi versenyeken tncolt tncokat tanulhatjtok meg. Kt csoportra oszthatjuk ket: a standard tncokra s az gynevezett latin-amerikai tncokra.
Latin-amerikai tncok
Az igazi latin-amerikai tncok, mint pldul a samba, a rumba s a mamb seinek hazjt Afrikban kell keresni. Ott lt a tnc a harci- s termkenysgi tncokban, a szerelmi jtkoknl, eskvkn, aratsi nnepsgeknl. Az afrikai tncokat megkzeltleg 40 milli rabszolga magval vitte a 17. s 18. szzadban az j hazba, Dl-Amerikba s a Karib szigetekre (Nyugat-Indiba). Itt az afrikaiak mozgselemei sszeolvadtak a gyarmatost fehr emberekvel, elssorban a spanyolokval s a portuglokval. rdekes mdon, tekintettel a rabszolgk trsadalmi helyzetre, ez az sszeolvads viszonylag knnyedn trtnt. Ellenttben az szak-Amerikba kiteleptett feketkkel, akiknek sokkal hosszabb id kellett ahhoz, hogy fekete tncstlusukat a fehrek elfogadjk. Itt csak a 19. szzad vgn, kezddtt a fekete s fehr mozgselemek sszeolvadsa az afro-amerikai tncstluss, amely az akkori zene segtsvel a nagy jazz-korszak kezdett jelentette. (A cakewalk volt az els tnc a 20. szzad elejn, amely az un. afro-amerikai tncok elfutraknt Eurpt elrte, ez kvettk a divattncok, a onestep, a jimmy, a charleston s a black bottom).
Igazi latin-amerikai eredet csak a samba s a rumba, s a mamb.
A cha-cha-cha, paso doble s a jive eredett tekintve nem igazn "latin-amerikai". A cha-cha-cht mestersgesen a mambbl hoztk ltre, ugyangy a jive mai formjt is az angol tnctanrok dolgoztk ki. A paso doble eredetileg spanyol tnc volt, amit a francia tnctanrok s versenytncosok alaktottak t a mostani formjra.
A latin-amerikai tncok megjelense Eurpban a hszas illetve a harmincas vek elejn volt rzkelhet, amikor a samba 1924/25-ben, a rumba 1931-ben elszr bukkant fel a bltermekben. A latin tncok eleinte a "standard" tncok uralma miatt hivatalosan nem voltak elismertek. Csak a II. vilghbor utn, mindenekeltt az tvenes vekben kvetkezett be az USA-bl importlt tncok nagy ttrse. Fleg a francik voltak azok, akik a sambt, a rumbt, a mambt s a cha-cha-cht, valamint a spanyol paso doblt formltk, anlkl, hogy karakterket illeten dnten vltoztattk volna. Kivltkpp Lucien David-et kell megemlteni Lyonbl, aki az ismert francia versenytncosokkal, tbbek kztt a prizsi Roger Ronneaus-val a latin-amerikai tncok alapjt kidolgozta.
Rumba
A rumba kubai eredet tnc, de a New York-i tnctermekben tnt fel elszr a harmincas vekben. j ritmusa, pattog zenje, jellegzetes lgy mozdulatai lzba hoztk a tnckedvelket. Az nem ismert, hogy a rumba szt mita hasznljk. A 19. szzad lersaiban szenvedlyes, csbt tncknt emltik, a n arra trekszik, hogy a frfit kihv cspmozgsval elcsbtsa. A rumba sz annyit jelent, hogy "nnep" s "tnc".
A rumba 1930-ban kerlt t Eurpba. A "The Peanut Vendor" volt az els rumbaslger, amely a vilgot meghdtotta. Az els rumba koreogrfit az angolok dolgoztk ki, melyet a francik s a nmetek tvettek. A hbor utn azonban eredeti formjval ritkn tallkozunk az eredetileg gyors ritmus zent a lass rumba vltotta fel.
Csak 1945 utn fedeztk fel a rumbt jbl a francik. Az angolok is foglalkoztak a rumbval. A kt "rumba-hborban" (1956-1958 s 1961-1963 kztt) a rumba-technika szabvnyostsrl vitatkoztak. 1964-ben sikerlt a versenyek alapanyagaknt elismertetni.
Cha-cha-cha
A cha-cha-cha mestersgesen alkotott tnc, a rumbnak s a mambnak egy vltozata. Megalkotja egy kubai zensz, Enrique Jorrin Havannbl, aki 1953-ban a tl gyorsan jtszott mambbl, amelynek nem volt igazn sikere, megalkotta a lassbb mamb- cha-cha-cht. A Kubbl szrmaz elragad zene s tnc elszr szak-Amerikt hdtotta meg, ahol 1954-tl a legkedveltebb divattnc lett. New York Cityben, a Brodway-n a Palldiumot jellik szlhelynek.
Azonban Eurpa is lelkesedett minden latin-amerikai zene- s tncjdonsgrt. Nmetorszgban a cha-cha-cht elszr 1957-ben Gerd s Traute Hdrich, mint divattncot mutatta be a Nmet Tnctanrok Egyesletnek Kongresszusn. A tiszta, vilgos ritmussal s varicigazdag, vidm figurkkal a cha-cha-cha nagyon gyors ttrst hozott. Mint a negyedik latin-amerikai tncot 1961-ben vettk fel a versenytncok kz.
Samba
A samba afrikai eredet, si npi tnc, amely a rabszolga-kereskeds tjn jutott el Brazliba. Ennek a tncformnak a neve a "semba" afrikai szbl szrmazik, ami tipikus cspmozgsokat jell. Szaggatott, rvid mozdulatai a megbilincselt rabszolgk mozgst jelkpezik, azt hogy mg tnc kzben sem tudtak lncaiktl megszabadulni.
A brazil partvidken terjedt el elssorban, gy Riban, Sao Paulban, Pernambucban, Bahiban s Maranhaban. Ma a samba uralja a brazil zenei letet. A hres karnevl alkalmbl vente j, izgatan elbvl samba-meldik szletnek.
Magval ragad, eredeti ritmusa sznesen gazdagtja a tnczenekarok msort.
Az 1920-as vekben kerlt hozznk elszr. Akkor nem vlt npszerv. j ritmust a tncosok a charleston-rlet kzepette nem rtettk meg s slgerszerzink sem foglalkoztak vele. j formja Prizson keresztl jutott el hozznk, s fleg az 50-es vekben lett npszer.
Egyszer lpseit a kezdk gyorsan megtanulhatjk, mg a j tncosok vltozatos ritmusban, lendletes testtartsban tnckszsgknek megfelel varicikat tallnak.
A Samba felvtele a latin-amerikai tncok versenyprogramjba 1959-tl meghozta a samba talakulst a "npies" vltozattl a sportos sambig.
Mamb
A mamb a rumba dzsesszes formja. A klnbsg fleg a ritmusban s ezen keresztl a hangslyban jut kifejezsre. Amg a rumba ritmusa gyors-gyors-lass, a mamb lass-gyors-gyors s a hangslya a lass temrsz vgre esik. A mamb is tovbb fejldtt, vltozatos formja kt tem alatt fejezi ki az j jellegzetes mozgst, amely "cha-cha-cha" nven lett npszer.
Paso Doble
A Paso Doble eredetben spanyol tnc. Bikaviadalt brzol, ahol a frfi a torredor szerept veszi t, a n pedig a piros kendt, a torredor capa-jt testesti meg, nem a bikt, mint azt sokszor feltteleztk. A frfi s a n teht egytt mozog a kpzelt bika krl, mikzben flamenco-elemeket s arnabeli kzdelemre jellemz stilizlt figurkat adnak el.
A mai formjban Franciaorszgban alkottk meg, ahol eleinte fleg tncmvszek tncoltk, mieltt show- s ksbb versenytncknt a tnctanrok felfedeztk.
A latin-amerikai versenyprogramban 1959 ta szerepel.
Jive
A Jive a nemzetkzileg elfogadott elnevezse annak a tncnak, amelynek sokfle, egymssal rokonsgban ll amerikai tnc volt az eldje. Ezekhez a tartoznak a harmincas vek elejn a lindy hop, a blues s a swing, a negyvenes vekben a boogie vagy a boogie-woogie, a jitterburg s a bebop, s az tvenes vekben a rock 'n' roll. Ezekre a tncformkra jellemz volt /mg ma is az/, a tncra sztnz zene, amely ritmus hangslyozsval bvletbe vont s von fiatalt s idset egyarnt.
Ezeket az USA-ban honos tncokat mindenekeltt az amerikai katonk hoztk t Eurpba, ahol ezek a tncok szabad mozgsstlusukkal, amelyeket akrobatikus dobsokkal is sszektttek, a fiatalsg krben gyorsan kedvelt vltak. A boogie lett a hbor utn az uralkod zene. Mint "idegen", "kznsges" tnc azonban nem csak bartokra lelt. A brlk egy mrskeltebb formt kerestek, hogy a tnc e mdjt "szalonkpess" tegyk. Angol tnctanrok alaktottk ki, valamivel lassabb zent hasznlva az elegns, de mgis lnk, mozgalmas Jive-ot. 1968-ban vettk fel tdikknt a latin-amerikai tncok kz. |
x |
Standard tncok
A legrgebbi standard tncknt a keringt kell megemlteni. A kering uralta a polkval s a galoppal egytt a XIX. szzad tnclett. A trsasgi tncokban a XX. szzad elejn forradalmi pezsgs kezddtt. Az els tncformk Amerikbl kerltek t Eurpba, tbbek kztt 1907-ben a tang, 1910-ben a onestep, s 1912-ben a ragtime. A modern tncok elterjesztsben mindenekeltt Prizs vezetett. Ott tartottk meg 1909-ben az els vilgbajnoksgot, ezen csak a legjabb tncokkal indulhattak a versenyzk. Ezt kvette 1910-ben a msodik vilgbajnoksg Nizzban.
Az I. vilghbor alatt Franciaorszgban s Nmetorszgban a tncot betiltottk. Ms volt a helyzet Angliban. Ott az Amerikbl jtt zenekarok szolgltattk a zent az j tncokhoz.
Az angol tnctanrok voltak azok, akik 1920 s 1930 kztt a trsastncokat megjtottk, s j technikt javasoltak. Az els konferencijukon 1920-ban ehhez megalkottk az alapokat. A hszas vek elejn tbb ms konferencin hatroztk meg az angol stlus alapelemeit s figurit. Anglia, Eurpa vezet tncnemzetv vlt. Az angol prok gyztek minden nagy versenyen. 1929-ben a "Nagy Konferencin" egy ltalnos rvny hatrozatot hoztak, amelyben a slowfox, a quickstep, az angolkering, a tang s a blues tncokat, mint standard tncokat rgztettk. Ez a hatrozat jellte ki az egyes tncok tempit s egyszer figurit. 1930 utn mg szmos j figura jtt hozz, mgis lnyegben a standard tncokat ma sem tncoljk msknt, mint akkoriban.
Nmetorszg 1929-ben fogadta el az angol stlust, majd Skandinvia, Hollandia, Belgium s Franciaorszg is kvette. Az j stlus elterjesztsrl az egsz vilgon az angol tnctanr, Alex Moore gondoskodott az 1936-ban elszr megjelen tncbiblijval, a "Ballroom Dancing"-al.
Dnt esemny volt 1951-ben a bcsi kering felvtele a standard tncok kz, amelyet a nmet tnctanr, Paul Krebs koreograflt.
A tncsportban ma a standard tncok kz az angolkeringt, a tangt, a bcsi keringt, a slowfoxot s a quickstepet soroljk.
Tang
A tang eredete elvlaszthatatlan az argentin npllektl s fvrostl, Buenos Airestl. Ez az eredet igencsak vitatott. A tang elnevezs a "tambor" (dob) szra vezethet vissza, amely olyan nnepet idz, amelyet a fekete dl-amerikaiak dobszja ksrt. Uruguayban, Brazliban s Kubban is megjelent a sz a XIX. szzad elejn, szl s pros tnc jelentsben is.
A tncos s zenei befolys a kubai habanrbl s az argentin milongbl szrmazik. Ezek vegytsbl alkotta 1905-ben, az argentin Rodriguez a tangt. A modernizlt tang (Tango Argentino) mindenekeltt Buenos Aires kiktnegyedban, a La Plata nyugati partjn terjedt el. A cl a stricik s a prostitultak kztti szexulis kapcsolat tncos brzolsa volt, a tncot a bordlyhz ltogati tncoltk. Az als nprtegek nvekv integrcijval a tang a XX. szzad kezdettl Argentnban bli tncc vlt.
1907-ben kerlt t a tang Eurpba, s mindenekeltt Prizst bvlte el. A spanyol-argentin loklokban tnt fel elszr, miutn elismert trsastncc vlt. Az els tang versenyt Nizzban tartottk. 1912-ben tang-lz trt ki Eurpban. Tang-parti, tang-tea, tang-verseny, tang-divat volt. 1920/21-ben a dl-amerikai tangt az angolok megreformltk. Eleinte mg tiltakoztak az egyszer verzi, a Prizsban s Berlinben tncolt Tang-Milonga ellen. 1922-ben azonban kln tang-konferencit rendeztek Londonban, ekkor hangoltk hozz a tangt az angol mozgsstlushoz. A Nagy Konferencin, 1929-ben a tangt vgrvnyesen a mai formjban szabvnyostottk, amelyet 1930-tl a nmetek is tvettek. A szentimentlis "Tango Argentino"-t, az attl eltr jelleg angol tang vltotta fel, amelyet rndtsszer mozdulatok, elssorban a fej, a szenvedlyes elrehalad mozgsok, a hirtelen ksleltetsek jellemeztek.
Angol kering
A divatos lass tncok szksgess tettk a gyors, fraszt kering knyelmesebb formjnak megteremtst. gy vlt npszerv az angolok lass keringje. Dallamos jszer muzsikjval, lrai hangulat szvegvel meghdtotta a fiatalsgot. A tnc eredett a boston nev tncra vezethetjk vissza. Nlunk ezt tncot francia kering nven ismertk. Miutn a boston tncolshoz j halls, tnc- s varici kszsg kellett, csak j tncosok tudtk a tnc szpsgt visszaadni, ezrt nem is tudott tmegesen elterjedni.
Ezt a tncot vltotta fel, 1924-ben az angolok lass keringje, amely szablyos formban szigoran a ritmusra plt fel. Knnyen elsajtthat tnc, mely lgy diagonlis mozdulataival, dallamos zenjvel hamarosan az egsz vilgon divatoss vlt. Az angol kering, ritmikusan lendl mozdulatai ltal, melyet lgy, gyakran szentimentlis zenre tncolnak, a legharmonikusabb standard tncc vlt. Gyakran rendezvnyek megnyitsaknt tncoljk.
Bcsi kering
A mai trsastncok kzl a kering a legrgibb. A neve a nmet "waltzen" (forogni, keringeni) szbl szrmazik, s a talajn sikl lbak forg mozgsra vonatkozik (Dreher=forgat, Schleifer=cssztat).
Eredett a XII.szzadig vezethetjk vissza, amikor "hoppaldei" prostnc nven ismertk. A XVI. szzadban ebbl alakult ki a "l ndler" amely mg napjainkban is ismert bajor nptnc. Ezt a tncot Nmetorszg dli rszein s Ausztriban a np tncmester nlkl tncolta. Ksbb a "deutsche" s a "langaus" fejldtt belle. Az utbbi tncban a tncosok egy nagyon hossz termet a legkevesebb forgssal kellett, hogy vgigtncoljanak. A hatsg tilalmi rendeletek hozott a tnc ellen, egszen a XVIII. szzadig. Tilos volt a partnern krbeforgatsa s prgetse, levegbe dobsa s tprdtse.
A XVIII. szzad vgn a bcsiek "walzer" nven npszerstettk. 1770-ben Goethe szmolt be a "nmet tncrl" szerzett tapasztalatairl, s 1782-ben jelent meg a Nhny sz a keringrl cm knyve. A porosz udvarban tantottk a keringt. 1794-ben a porosz kirlyn, Lujza, aki nem volt tle elragadtatva, betiltotta (Berlinben a tilalom 1918-ig volt rvnyben). A mncheni blokon viszont jtszottk s tncoltk. Lgy, melodikus zenje magval ragadta a tncolkat, s varzsos hangulata fiatalt, reget egyarnt meghdtott. Nemcsak a bltermeket uralta, ahol a j keringtncosok pratlan npszersgre tettek szert, hanem felkerlt a sznpadra is. Rajonginak szma mg nvekedett, amikor a XIX. szzad vgn a bcsi opera is bemutatta. Ezutn a kering tovbb folytatta diadaltjt gy, hogy az operettek legvonzbb bettszma lett. Lanner s Strauss keringi bejrtk az egsz vilgot. A kering sok vltozson ment keresztl, s a mai formja az amerikai boston s a walzer klnbz formibl alakult ki. Az idnknt divatoss vlt modern tncok mellett a kering idllnak bizonyult s napjaink modern tncai sem tudtk elnyomni.
Az osztrk csszri s kirlyi katonatiszt s tnctanr, Karl von Mirkowitsch tette a bcsi keringt versenykpess. Neki s a nrnbergi tnctanrnak, Paul Krebsnek ksznhet, hogy 1951-ben a bcsi keringt standard tncknt ismertk el.
Foxtrott, quickstep s a slowfox
A foxtrott eredete a rgi onestep-ben s a rag-ben keresend. A onestep 1910 krl kerlt t szak-Amerikbl Eurpba, leegyszerstett mozdulatsoraival hamar npszerv vlt. Mindenekeltt Angliban rvnyeslt, s ott tbbnyire kiszortotta a keringt. Npszersgben fel tudta venni a versenyt a tangval, amelyet inkbb a francik szakterlete maradt.
Amikor 1912-ben a ragtime, a tnczene els modern formja Angliban trt hdtott, a onestep bl kifejldtt a rag. E tnc sajtos jellegzetessge a behajltott trddel tncolt lps volt. Ksbb a ragtime s a onestep zenjt lassabban jtszottk, gy a lpsek is lassabbodtak. Ebbl fejldtt ki a foxtrott, ami lass s gyors, elre s htra lpsek sasszval varilt tetszs szerinti vltakozsbl llt. Ezt a hszas vekben az angol tnctanrok fejlesztettk tovbb. 1922 krl talltk meg a foxtrott mg ma is rvnyes formjt. 1924-tl a foxtrott a ms-ms gyorsasggal jtszott zene alapjn egy lassbb varicira, az un. "slow foxtrottra" (slowfox), s a gyorsabb foxtrottra, az un. quickstepre vlt szt.
A slowfox a lineris lpsmintt kvet, mvszien megformlt, hossz, sikl jrmozgson alapul.
A quickstep-et a legvidmabb s legsziporkzbb trsastncnak tekintjk. A II. Vilghbor utn alapos stlusvltozson ment t, azltal hogy ekkor ritmikus szkell lpsekkel egszlt ki. |
| |