Tncok trtnete
Keringõk, Slowfox s Foxtrot, Quickstep, Tang, Szamba, Cha cha cha, Rumba, Paso doble, Jive
Tncok trtnete
Lass keringõ
A 19. szzad elejn a keringõ divatba jvetele megbotrnkoztatta az angol trsadalmat. Azelõtt a frfi szembõl sohasem karolta t a hlgy derekt, hogy szinte tlelve keringjen vele krbe a blteremben. A tncosok lthatan sajt rmkre tncoltak, ami annyira bmulatba ejtette a nzõket, hogy megfeledkeztek a szrakoztatikrl. A hatst tovbb nvelte a klasszikus balettbl tvett kifel fordtott lbujj, amit akkoriban mg sokan tncoltak a bltermekben. Az idõsebb generci meglehetõsen rosszallotta, viszont az akkor uralkod Viktria kirlynõ, aki jrtas volt a bli tncokban, rendkvl szerette.
Szerencsre a heves ellenkezs lassan lecsillapodott s a keringõ vltozatosan izgalmas karrierrel megpatinsodott. Manapsg kt meghonosodott formjt tncoljk, amiben jl rezhetõ a tnc karaktere. Az egyik a lass (vagy angol, vagy tls), a msik a gyors (vagy bcsi) keringõ.
Eurpban az elsõ vilghbor elõtt s alatt a keringõ kiment a divatbl s Amerikbl egy j szinkps ritmus szguldott vgig a Fldn. Ennek a vltozsnak a megrtshez azonban tanulmnyozni kellene a trsastncok fejlõdst.
gy a keringõ a lass teme ellenre ugyan mg npszerû volt, de eltrõ lpsekkel tncoltk. 1926 elejn a hivatsos tncosok megksreltk a tnc szabvnyostst gy, hogy a zent is kifejezze s a halad lps is maradjon. Vgl megegyeztek, hogy a lbfejek a harmadik negyedre zrnak, mind az elõre-elõre-zr, mind az elõre-oldalt-zr lpsekben. A teljes fordulattal tncolt jobbra-, s balrafordult a vltlpssel ktttk ssze, s csak ritkn tncoltak egymsutn kt vagy hrom jobbra-, vagy balrafordult.
Az 1922-es londoni vilgbajnoksgon Viktor Szilveszter brilins teljesfordulat keringõje sok nzõt vonzott a tncosok tborba. Azonban a technikai nehzsgei miatt fokozatosan t kellett adnia a helyt egy knnyedbb knyelmesebb techniknak. Az elv azonos maradt, de a jobbra-, vagy balrafordult csak hromnegyed fordulattal tncoltk, amivel a tnc tls szerkezetûv vlt; a jobbrafordult tlsan kifel a balrafordult pedig tlsan befel kezdtk. Ez akkor forradalmi tletnek szmtott. A npszerû tncversenyeken rtkes djak voltak. Komoly rdeklõdst vltott ki, mikor, a Alex Millar s partnere Phyllis Haylor, versenyre hvta mindazokat a neves prokat, akik elfogadtk az tls stlus keringõt.
A tnc-csillagok bajnoksga a londoni Kovcs Palotban (Hammer Palais) zajlott le egy kivl pontozbri testlet elõtt, akik az elsõ helyet az tls keringõnek tltk. Az vek folyamn a siker eredmnyekppen gy npszerûv, majd egyeduralkodv vlt. Az 1924-ben megalakult Birodalmi Trsasg Trsastnc Bizottsga (Imperial Society’s Ballroom Committee) 1927-ben szabvnyostotta a trsastncokat, amin szintn az tls keringõt fogadtk el.
Az tls szerkezet ezzel a tnc lnyegv s alapjv vlt, a tblzatokban is gy van lerva. Az vek sorn tovbbfejlõdtt s szmos figurval gazdagodott, de az elegns alap vltozatlan maradt.
Gyorskeringõ
Viktria kirlynõ uralkodsa alatt szinte vgig npszerû volt a gyors-, vagy “bcsi” keringõ. Ez a XX. szzadban egszen az amerikai szinkps jazz dallamok Eurpba rkezsig fennmaradt.
A gyorskeringõnek ez a ktsgtelen npszerûsge a sok j zennek s zeneszerzõnek ksznhetõ. Weber (1786-1826) “Felhvs keringõre” operettjben Nijinski 1911-es Monte Carlo-i elõadsval felvillanyozta a kznsget; Chopin (1810-1849) keringõje a “Tndrek” httrzenje volt Margot Fonteyn, Anna Pavlova s sok ms mûvsz elõadsban. Lehr Ferenc (1870-1948) “Vgzvegye” is nvelte a keringõ egyetemes npszerûsgt, ami a mai napig is mûsoron van. Ez a nhny plda is mutatja a nagyszm zenbõl val vlasztsi lehetõsget.
A tnc dl-nmetorszg s Bajororszg (Bavaria) terletn szletett az 1780-as vek elejn, ahol “Die Lndler "-nek neveztk. Fõ jellegzetessge, hogy prban gyorsfordulat figurkat tncoltak. gy rkezett Bcsbe, ahol a sajtjuknak tekintettk. A XIX. szzadban Johann Strauss s fia szzval szereztk a gyors temû keringõket. Az ifjabb Johann szerezte a “Denevr”-t (Die Fledermaus) s a “Kk Duna”-t (Die Blue Danube). A tnc gy bcsikeringõknt vlt ismertt s mindentt tncoltk Bcsben, Prizsban, Londonban s New Yorkban egyarnt.
Br manapsg ritkbban jtszk mint a mltban, megtanulsa mgis hasznos. Nhny temnyi gyorskeringõ gyakran elõfordul a parti s szekvencia tncokban.
Slowfox s Foxtrot
A trsasgi foxtrot egy nagyon kifinomult s folyamatos tnc, a nagyvilgban egyszerûen foxtrotnak nevezik. Nagyon egyni s a nemzetkzi stlust taln az jellemzi a legjobban, hogy nagyon vletlenszerû hatssal leplezi a lendlet erõssgt, ami a ritmusnak korntsem vletlenszerû kifejezse. Az elnevezs az elsõ vilghbor utn szletett meg s a tncot csak vekkel ksõbb szabvnyostottk. Az tlet csrja Amerikbl szrmazik - sok ms tnccal egytt -, vlaszknt az j ritmusokra. Mg tisztzatlan hogyan kerlt oda, de az vilgos, hogy az elsõ vilghbor elõtt New York mr lzban gett a foxtrottl.
A tnemnyes feltûnse Vernon Castels-nak s partnernek ksznhetõ, akik kiemelkedõ tehetsgû s bj bemutat tncosok voltak s ktsgkvl a foxtrot volt a legeredetibb tncuk. Pros tnctartsban halad lpsekkel, szkellsekkel tkletes sszhangban tncoltak krbe a parketton, amirt kirdemelt tapsvihart kaptak.
A vilg vezetõ tncosai hamarosan megprbltk tvenni ezt a szokatlan stlust. Mikor egy nagyon tehetsges amerikai tncos G.K. Anderson Londonba ment s Josephin Bradley -el szmos tncversenyt nyert, pecstet helyezett - mondjk - a slowfox stlusra. Miss Bradley nemcsak kristlytiszta mozgs gynyrû tncos volt, hanem egy sztns s pratlan tanr is, aki brilliancijnak nagyon sokat ksznhet a slowfox vilghrneve.
Nagy npszerûsge miatt a trsastncba is be kellett vezetni egy formt a lass szinkps 4/4-es ritmus kifejezsre ami “helyben maradt”. Ez nem azt jelenti, hogy elfelejtettk a “vndorl" foxtrotot - ami egy msik forma -, hanem a "helyben" tnc a httrzene lvezetrõl gondoskodik s rengeteg ember szmra nyjt szrakozst. Kis s nagy egyttesek kitûnõ egyni zent szolgltatva, ksrletezve, tkletestettk az Amerikbl jtt j ritmusokat.
A helyben tncolst elõszr helynvalan “tolong”-nak, majd "ritmus" tncnak neveztk. Most trsasgi tncnak nevezik s taln ez a legjobb kifejezs r. Illetlen lenne egy teljesen zsfolt tncteremben hossz lpsekkel krbetncolni s beszlgets nlkl a figura elõadsval lektni a partner figyelmt. A helybentnc ezenkvl nagyon j alapot ad a magasabb szintû tnctanulshoz.
Quickstep
Ennek a tncnak nehz nyomon kvetni a trtnett. A tbbi trsastnctl eltrõen, az ihlets nem egy hirtelen felbukkan j ritmusbl vagy egy sajtos zenbõl szrmazik, hanem a sznpadokon s filmeken alakult ki.
1928-ban a szrûs kertekben gyûjtttk ssze - a nyuszi lels (Bunny-Hug), pulyka gets (Turkey Trot) stb. - a npszerûsgket mr elvesztett tncokat, fggetlenl az akkori versenytncoktl mint a slowfox, a keringõ, a tang s a One-step (amit eredetileg Vernon Castels gondolt ki, de tl nehz zenre).
Mi a One-step-pel hozzuk kapcsolatba, mert ez a quickstep fnykornak idejbõl val s ktsgtelen, hogy minden korszak rnyomja a blyegt a tncra, ami bepl a stlusba is. A quickstep jellegzetessge, hogy folyamatos elõre s htra haladlpsei “egyenes irnyak” prban tncoljk s hatrozott cspõbõl lendlõ lpsekkel knnyedn siklanak krbe a parketton (azaz sarokvezetssel). Zenje frge s eleven, inkbb katons ritmus (kedvenc zenje a Valencia volt) s lthatv vlt, hogy a jvõben nlklzhetetlen lesz a j edzshez.
Ebben az idõben nagy vltozsok voltak a tncban, az egyttesekben s a tnczenben. j izgalmasabb ritmusok szlettek, a fiatal embereknek lehetõsgk nylt az improvizlsra, az otthon gyakorlsra. A lemezek a vezetõ “nagy egyttesek”-kel kzbe kerltek s az akkoriban feltûnõ Jazz s Beat zent npszerûstettk. gy a One-step zenje a szinkpls hinya miatt kiment a divatbl. Ahogy a zene meghalt gy vele halt a tnc is. Az egyttesek a rdin keresztl sz szerint hallattk a dallamokat a tncosok pedig kvettk a ritmust, gy jtt ltre a foxtrot aminek zenje mr sokkal gyorsabb temû.
Majd jtt a Charleston õrlet. Egy szabad temû tnc, egszen rendkvli leterõvel. A Charleston egyestette a trd lazts s fesztst a lbfej be-ki csavarsval, valamint partner nlkl az ellenttes karlendlettel. A tncparkett gy csphadar karok s lbak tmegv vlt, de nem sokig, mert “Krem a Charlestont csendesen” s "Krem ne rgjanak” feliratok tûntek fel, amit szigoran betartattak. gy a Charleston legynglt s meghalt, de magautn hagyta az akkori fiatalok rendkvl lnk kifejezsmdjt.
A “csillag” bajnoksgon (amiv egy jsg lptette elõ) mr 1927-ben a One-step helybe lpett a "gyorstemû foxtrot s Charleston”. Ezt kvetõen a “Birodalmi Trsasg" (Imperial Society), a "Tnc Taktusok"-kal (The Dancing Times) egytt elhatrozta, hogy hivatsos bajnoksgot rendez amin a One-step helybe a Quickstep-et teszi (gy szabadult meg a lerstl s a knyelmetlen nevtõl).
A bajnoksgot Maxwell Stewart s Pat Sykes pr nyerte, de ezenbell a Quickstep-ben az elsõ hely Alex Millar s Phyllis Haylor-nak jutott, akik kirgsok nlkl nyjtottk a Charleston varzst. Az “j” zenhez nagyon egyszerû figurkat illesztettek a Millar keresztbelpssel egytt, amit most “perdlõ keresztbelpssel” figurnak neveznek. Ez a verseny hatrozottan a trkpre helyezte a Quickstepet s azta ez lett az t nemzetkzi stlus eurpai (standard) tnc egyike.
Tang
A tangt mr sokflekppen jellemeztk romantikus, dramatikus, egzotikus, kifinomult, egyszerû s esztelen tncknt. A kezdõ tncost meglepheti, hogy olyan knnyen nyjtja magt, hogy az mr szinte tlzs viszont gyakran nehznek tûnik, ha felveszi az ltala tanult tncok sorba. Trtnete elg hossz. rdeme, hogy egyni s elbûvlõ valamint egy kimagasl npszerûsgi korszaknak rvendett. A tangt a csiksok (gaucho-k) kezdtk tncolni. Ezek a brilins lovasok Argentna keleti lejtõinek a La Plato Pampas-nak a bennszlttei. A tnc ritmusa az lnk temû s melodikus zenbõl ered, amit pihensknt jtszottak a szalonokban s csrdkban. A zene 2/4-es, amit szokatlan szaggatott (sztakkat) temben jtszanak. A npszerûsge oly nagy volt, hogy Argentnban kzvetlenl az elsõ vilghbor elõtt be volt tiltva. Emiatt termszetes egyszerûsgbõl ktsgtelenl vesztett de megtilthatatlann vlt.
A sikeres tiltakozs eredmnyekppen a tang felbukkant Prizs ttermeiben s jszakai szrakozhelyein. A stlust “kanyargs" s “kifinomult” szavakkal jellemeztk, de a “hiteles atmoszfrt” teremtõ beznlõ gitrosok s “honi” zenekarok sok rajongt vonzottak. Npszerûsge hamar tterjedt Angliba is s mindentt tang tekat rendeztek, ahol egyltaln helyet lehetett tallni. A Savoy szll az elsõk kzt volt, ahol nhny kitûnõ zenszt felvve bemutattk a tangt. De bemutatkat tartottak a sznhzakban s tncklubokban is. A tanrok pedig tanfolyamokat rendeztek az j izgat tncbl.
Npszerûsge az 1914-es vilghbor hadzenetvel elhalvnyult, de jraledt amint a fontosabb estlyeken tang versenyeket kezdtek rendezni s jra sznhzi bemutatkat tartottak.
1921-ben az "Apokalipszis lovasai” filmben a mindenki ltal nagyon jkpûnek tartott Rudolf Valentine tnca hozta meg a tang romantikjt. Ugyan a kznsget az elõads nagy sikere sem ihlette utnzsra, viszont a hivatsos tncosok elõszeretettel fogadtk magukba az Amerikbl jvõ j ritmusokat s tncokat. Nhny vezetõ tanr blcsen Prizsba utazott s tanulmnyozta a tangt, helyesen reztk, hogy a tncot valahogy “letben” kell tartani Angliban. gy az elsõ versenyek rendezsekor a prizsi stlus lett szabvnyostva. Bizonyra sokan prbltk egyszerûsteni s finomtani, de az tlag tanulnak nehz volt megtantani s csak az igazi rajongk vettk komolyan.
Ez volt a helyzet 1930 kzepn, mikor egy nmet versenyzõpr elsõ alkalommal egy j rtelmezst mutatott be Londonban. A zene tempjnak nvelsvel kihangslyoztk a szaggatottsgt (sztakkat) s kiss megnyjtottk a lpshosszt. A tnc gy j letre kelt s mindenki beleegyezett a karakter megtartsba. gy vlt a tnc elegnss s tanthatv. A gondolat helyesnek bizonyult, s a tangt azta is gy tncoljk a versenyeken s tantjk a tncstdikban.
El kell ismerni, hogy ennek a szokatlan techniknak a tisztzsa hossz idõt vett ignybe s mg ma sem teljes az egyetrts. Nzeteltrs van a zene tempjrl is, de bizonyra ez nem ijeszti el a kezdõt. Klnbzõkppen rtelmezik a nagyon hatrozott karaktert is, de taln ez rsze a tang varzsnak.
Szamba
A szamba lettel teli, sajtosan erõs ritmus tnc. Afrikai eredetû, ahonnan Brazlia szaki rszbe, Bahia-ba kerlt a cukorltetvnyekre. Fokozatosan elvesztette szertartsos jellegt s Brazlia nemzeti tncv vlt.
A szamba a rio de janeiroi karnevlon tûnt fel elõszr s innen vlt kzismertt. A bahiaiak a cukorltetvnyekrõl s msok a falukbl Rioba utaztak az ves fesztivlra. gy a ritmusosan finom rnyalatok bemutatsa rvn fokozatosan az utca, a kvzk s bltermek tncv vlt, mg vgl a zene s a tnc Brazlia nemzeti tncv fejlõdtt.
Eredetileg nagyon erõs kzmozgssal tncoltk, ami szertartsos eredetû volt. Egy kis nvnyaroms dobozt ktkzzel fogva hztak el a tncos orra elõtt, hogy az izgat illattal “kbtsk”. Sok egyni kifejezs volt a tncban, majd a lpsei egyesltek az indin macsicssal (Maxixe), mielõtt trsastncc vlt.
A nagy amerikai tncosok Irene s Vernon Castle tncoltk a szambt a hivatsos bemutatikon. A brazliaiak kzl taln Carmen Miranda volt a legismertebb rendkvli leterejvel s rendezõi kpessgvel; helyben alapot adott a szambnak, mint a vilg egyik legizgatbb tncnak. Brazliban szamba iskolk fejlõdtek fel s virgoztak, az orszg a szamba mozgsra alapozva fejlesztette ki sajt balett mûvszett, amivel mintegy fmjelezi a szambt.
Cha cha cha
A cha cha cha taln a legnpszerûbb latin-amerikai tnc. A neve vgig grdl a nyelven s ritmusa knnyen rthetõ. A tnc a zenn keresztl szinte nmagrt beszl. A dobok ritmusa szinte azt mondja “cha-cha-cha-lp-lp”.
A tnc kubai eredetû. Elõfutra a mamb, amely gyorsabb s inkbb a gyakorlottabbaknak val. A “hrmas mambbl” (triple Mambo) fokozatosan egy lassabb, jobban hangslyozhat s vilgosabban tolmcsolhat ritmust fejlesztettek ki, amit “cha cha cha”-nak neveztek (nha “cha cha”-knt utalnak r).
A zenben sok npszerû meldit lehetett illeszteni a cha cha cha ritmushoz, gy folyamatos maradt az rdeklõds a tnc irnt.
Rumba
Ma a rumba mint trsas vagy versenytnc jl rgztett, de ez nem jelenti azt, hogy mindig nll s vilgos karakterû tnc volt, emiatt a trtnete eredeti s a fejlõdse bonyolult.
A "rumba" sz valjban egy ltalnos kifejezs. Klnbzõ tncokat foglal magba, melyekbõl nhny a kvetkezõ: Afro-Cuban, Son, Son-Montuno, Danzon, Guajira, Mambo, Conga, Guaracha, Nanigo. A tnc sok forrsbl jtt s ne prbljk meg ezek szszerinti fordtst, mert pldul a spanyol “son” magyar jelentse "hang" (angolul: sound).
A tnc rszben Spanyolorszgbl, rszben Afrikbl ered, de fõleg Kubban fejlõdtt ki. Egyszerû fejlesztsek tettk helyre a Karib szigeteken s ltalban Latin-Amerikban. Az afrikai hats a 16. szzadbl jtt a feketk behozatalval. A tncot a kakas lptei ihlettk, ezrt mutat hasonlsgot a Chilei nemzeti tnccal a “Cueca”-val. Kezdeti formjban a fehreket inkbb megbotrnkoztatta, ezrt az vek folyamn “finomtottk” s szinkps ritmusban a zene msodik tsn hangslyozva tncoltk. Spanyolorszgban a boler õsrgi tnc, amely jelentõsen mdosult, mikor bekerlt a kubai tncba s “kreol bolero” (Criollabolero) nven vlt ismertt. Manapsg a "rumba", a “son" s a "boler” kifejezseket lehet hallani, de ezenkvl mg sok ms magyarzat is van ezen tncok ltrejttrõl. Ugyan a tnc minden ritmusban hasonl, de a temp tekintlyesen mdosulhat. Latin-Amerikban s az USA-ban a rumba gyors tnc, a “son” kzepes tempj s a boler lass.
1920 s 1950 kztt a kubai tnctermekbe az amerikai tpus jazz s boogie-woogie trt be. gy vilgos, hogy ritmusa az amerikai tpus szinkplshoz hasonult, megalkotva az j, kevert tpus kubai jazz formt. Alapjban vve a rumba a latin-amerikaiak tnca, ritmusa s kifejezse elbûvlõ, melyben a hlgy tncos kifejezheti a kecsessgt s nõiessgt, amit a frfi kiemelhet, mialatt lvezheti a zene varzst s az let hamistatlan szpsgt.
Akrmilyen is volt az eredeti formja s akrhogyan alakult is, vgl a rumba a fld legtbb orszgban lvezhetõ ltvnyos s knnyen megtanulhat trsastncc lpett elõ.
Eurpban a latin-amerikai tncok elterjedse - klnsen a rumba - sokat ksznhet a Baszk szrmazs Pierre r lelkesedsnek s tolmcsol kpessgnek, aki Londonban ennek a tncnak vezetõ tnctanra volt. 1930-ban partnervel Doris Lavelle-vel mutatta be s npszerûstette a latin-amerikai tncokat Londonban. Az 1940-es vek kzepig az USA-ban a “ngyszg rumba”-t tncoltk. Pierre s Lavelle mutatta be az igazi "kubai rumbt", amit a msodik tsre hangslyoztak s hatsn keresztl, sok megalapozott rvels utn lett vgl is 1955-ben hivatalosan elfogadva.
Paso doble
A paso doble spanyol eredetû tnc. Alaplpsei menetelõ vagy lpegetõ (one-step) jellegûek, amivel higgadtan fejezik ki a bikaviadal izgalmait s szneit nyjt zent.
Mindemellett Franciaorszgban fejlesztettk trsastncc. Egyszerû vltozatait tncoltk francia rszekkel tarktva, melyben a spanyol stlushoz a dlvidk jrt kzelebb. Vgl a francik nhny ritmusos lpsre egyszerûstettk a tncot.
Szmos figurnak francia neve van: a helyben lpsek (sur place = on the spot); a helyzetvlts (deplacement = displacing); nyolcas (huit = eight) mely - mint a neve is mutatja - nyolc lpsbõl ll; sztforduls (cart = to separate); toppants (appel = stamp) a hvst fejezi ki, mint mikor a torredor kihvja a bikt.
Jive
A jive-ot az USA-bl az amerikai kzlegnyek vittk Angliba a msodik vilghborban, nagy vltozst okozva ezzel az angol trsastncban. A tnchoz a hbors let adta a hangulatot. Akrobatikus fejlesztssel, emelsekkel s izgalmas ugrsokkal, ltrehoztk a “rngatz"-t (Jitterbug), Emiatt alkalmatlan vlt a tncos szrakozhelyeken val tncolsra s veszlyes is volt, de ez all kivtel a versenytnc s a sznpad, amin keresztl klnbzõ nven vlt ismertt, gy mint “Lindy”, “nyugati sikl lendlet” (West Coast Swing), “amerikai lendlet” (American Swing), “rings s grgets” (rock and roll), de taln mg tbb neve is volt. Annak ellenre, hogy valamennyi j elnevezs nmi klnbsget is hozott, az alapok azonosak maradtak; a frfi a karja alatt balra s jobbra fordthatja a hlgyet, fõleg helyben topogva a ritmust, a hlgy nha krzssel, nha a frfi mgtt fordulva kerli a frfit. A jive-ot a tnctanrok ddelgettk, gy kiemelkedett, tanthatv, bemutathatv vlt s trsastncc fejlõdtt. A “rock and roll” azonos alapokon volt, de kevsb energikus temmel. Ugyanis a rock and roll-t gyakran lusta jive-knt rtk le, mert a jive minden sasszban hrmat lp, mg a “rock and roll” csak egyet. Mindkettõt helyben tncoljk s a j jive tncos kombinlja a kt tncot.
A jive nem egy tovahalad tnc s meglehetõsen szûk helyen is tncolhat ha zsfolt a parkett. Minden tncosnak szksge van erre a tncra, mert az jjszletõ nagy egyttesek vek ta jtszk ezt a zent s sokan tncoljk.
|